TriatEn ny omfattende undersøgelse af 2.363 triatleter og mere end 40.000 tider foretaget 25. august 2014 afslører hvordan kun de færeste formår at disponere korrekt over deres kræfter på IRONMAN distancen. Den gennemsnitlige atlet blivet 29,4% langsommere i løbet af det afsluttende marathonløb.

Det er utroligt at der i en sport som triatlon, som er præget af udstyrsnørder, findes klare tendenser på at atleter ikke kan finde ud af noget så basalt som at disponere deres løb. Til KMD IRONMAN COPENHAGEN er tendensen tydelig. Løberne løber langsommere og langsommere for hver kilometer de kommer ud på på marathonløbet. Det koster dyrt i sidste ende.

Der er flere årsager til, hvorfor mange har svært ved at performe på sammeniveau på løbedelen på en ironman, som de gør på svømme og cykeldelen.
De primære årsager er ifølge Aleksandar Sørensen-Markovic, OOB Coaching;

“Pacing. Man kører for hårdt på cykeldelen.
- Energiindtag og væskeindtag. Man har ikke planlagt sit væske og energiindtag ordentligt. Det betyder, at man “løber tør” for energi, og derfor må sætte tempoet ned. 
- Ikke ordentlig forberedelse. Dette er nok den store forklaring. Ironman er en stor og lang udfordring, og der er mange ting man kan gøre forkert i forberedelserne og under stævnet.”

Sådan performer du bedre på en Ironman

  1. Vær realistisk omkring din pacing. Husk: ligger du roligt ud første 90 km på cyklen, så har du stadig 90 km cykling og 42.2 km løb til at brænde energien af.
  2. Hav en klar plan for din pacing. Øv dig i træningen i det intensitetesniveau du vil svømme, cykle og løbe i.
  3. Øv dit væske og energiindtag, så du føler dig 100% klar på dette punkt.
  4. Vær afklaret med din målsætning. Når du bliver presset og træt, vil de negative tanker komme. Tanker som: “Hvorfor gør jeg det her” eller “Jeg kan lige gå 2 km” etc. vil komme. Hvis du har indøvet svarene på disse negative tanker, så vil du kunne vinde den mentale kamp mod dig selv, og det er, i min mening, en af de allermest fascinerede ting i ironman / udholdenhedssport.

Aleksandar Sørensen-Markovic, OOB Coaching

Du kan læse mere og downloade den fulde rapport fra undersøgelsen på:

http://iloebesko.dk/undersoegelse-imcph/

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på 2.363 athleter til KMD IRONMAN COPENHAGEN, som løb af stablen 24. august 2014.

Undersøgelsen inkluderer mere end 40.000 tider på den afsluttende marathon.

OOB Coaching, som er medvirkende har specialiseret sig i, at forberede motionister i udholdenhedssport fra begynder til eliteniveau. Deres tilgang til træning kan kort beskrives som: træn mindre, perform bedre.