1023366_87043516-300x300 (1)Hvis du vil vide hvordan det går med at tabe dig, så er fedtprocenten langt vigtigere end vægten. Det er til gengæld også noget mere besværligt hvis man vil have et præcist resultat.

Fedtmålertang:

Den mest præcise måde, der er til at få råd til for private er en fedtmålertang. En billig model som denne er helt fin.

Det grundlæggende princip er, at du måler hudfolder forskellige steder på kroppen, som du sætter ind i en formel, som så udregner din fedtprocent. Det kræver øvelse at lave præcise målinger, men til gengæld bliver resultatet ret præcist når du har øvelsen.

Svagheder:
Besværlig at bruge

Vægt med fedtmåling:

En langt nemmere måde er at bruge en vægt med fedtprocentsmåling. Vægten fungerer ved at måle den elektriske modstand i din krop. Fordi fedt og muskler ikke har samme evne til at lede elektricitet kan den så udregne din fedtprocent. Vand og muskler og vand og fedt har bare også forskellige lederevner, og derfor er resultatet både afhængigt af, hvor meget væske du tilbageholder, samt af hvor meget du eventuelt har i maven og i tarmsystemet. Du skal altså ikke forvente et særlig præcist resultat fra sådan en vægt. Men hvis du bruger den en gang om ugen om morgenen inden du har spist (og efter du har tisset), så kan den give dig et rigtig godt billede af din fremgang. Især efter det første store væsketab.

Den fedtprocent den giver dig er måske ikke særlig præcist, men til gengæld er det lige så nemt som en almindelig vægt, men giver dig et langt bedre billede af, hvordan din krop ændrer sig.

Svagheder:
Ikke særlig præcis
Dyrere end en vægt og en fedtmålertang

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.