Løbetræning er på mange måder en rigtig god måde at dyrke motion på, og særligt den mest effetktive, hvis du er ude efter et vægttab.

Løbetræning og vægttab

Løbetræning er en egnet motionsform, hvis man ønsker at tabe sig. Men er målet at vise mindre på vægten, er det at inkludere kosten også vigtigt.

Løbetræning og de positive sider

Når du dyrker løbetræning udfører du en af de sportsgrene, hvor du forbrænder mest energi. Med andre ord har du rigtig gode muligheder for at opnå et vægttab med løbetræning. En god tommelfingerregel siger, at du forbrænder cirka 1 kcal per kg kropsvægt pr. kilometer. Som eksempel kan vi tage en kvinde på 65 kg, der løber 5 km. Det betyder, at hun igennem løbetræningen forbrænder hele 1x65x5=325 kcal. Det er relativt meget i forhold til, hvad du kan forbrænde når du udover andre sportsgrene.

Løbetræning er samtidig godt for led, sener og muskler. Når du løber, flytter du hele din egen kropsvægt, og det er især det, der gør, at løbetræning er super godt i forhold til vægttab. Derudover er løb den mest naturlige sportsform idet vi som jægere er bygget til at udføre den.

Løbetræning og de negative sider

Elementet ved løbetræning, der indebærer, at du flytter på din egen vægt, kan dog også være negativt. Hvis du er lidt tungere end normalen og ikke vant til at dyrke sport, er det måske ikke løbetræning, du skal starte med. Hvis du som mand vejer 100 kg eksempelvis, er det en utrolig stor belastning for dine sener og led, og du kan nemt få en løbeskade.  Løbetræning opbygger som udgangspunkt led og sener, men det er en langsom proces.

Løbetræning og vægttab, en god cocktail

Der skal ikke herske tvivl om, at løbetræning og vægttab er en god cocktail. Du kan øge din forbrænding på en god måde, holde dit energiindtag nede og tabe dig. Det lyder da næsten for godt til at være sandt. Et lille fif hvis du virkelig ønsker at tabe dig er, at du kan bruge løbetræning som appetitdæmper. Det vil sige, at når du er sulten, så tager du en løbetur. Du skal ikke være ekstremt sulten, men når du går rundt ude i køkkenet, som vi alle gør og åbner køleskabet for 4. gang, så skal du tænke: “Jeg har ikke brug for mad lige nu, men en løbetur ville være rart.” Og så er det bare afsted.

Løbetræning er et fantastisk middel til at tabe sig, langt bedre end at spise mindre. Men husk at indtage varieret og næringsrig kost.

Se fire motivationstips til vægttab her.