Er du lige startet med at løbe eller overvejer du at komme igang meget snart?
Der er nogle issues du skal være opmærksom på…
Hvis du ikke er forsigtig med
pludselige forøgelser i trænings-mængden – og dette gælder både antal løbedage og antal km – samt træningsintensitet, kan løb være belastende for sener og led.

Løbeprogrammer er af det onde

Løbeprogrammer kan være farlige, hvis man følger dem slavisk. De bevirker nemlig, at man glemmer at lytte til sin krop. Hvor meget en nybegynder kan tåle at løbe er individuelt, men hvis man følger de fire læresætninger i punkt 10 og glemmer alt om at skulle nå et bestemt antal kilometer hver uge, er udgangspunktet godt for at få det optimale ud af løbetræningen – både fysisk og psykisk.

Ti tips til at komme rigtig fra start

1. Det tager tid at komme til at nyde løbeturen

Stort set alle, der løber for første gang, oplever det som en ubehagelig fornemmelse. Selv top løbere kan føle et ubehag ved at løbe. Vær derfor tålmodig i begyndelsen og husk, at du forbedrer dig meget hurtigt.

2. Hold et realistisk tempo

Alt for mange starter for hårdt op. Det er langt bedre først at starte i et forsigtigt tempo og så derefter langsomt sætte tempoet i vejret.

3. Løb ud i naturen

En af de store fornøjelser ved at løbe er den tæthed med naturen, man kan opnå på denne facon. Intet står mål med at løbe i en skov tidligt om morgenen. Bor du i byen, så vælg at løbe i en park eller rundt om en sø.

4. Find en god løbesko

Køb så vidt muligt løbesko i en butik, som tilbyder professionel vejledning – den investering betaler sig bedst i længden.

5. Overvægtige bør undgå løb

Vejer du 15-20 kg for meget, så lad være med at løbe. Risikoen for at få belastningsskader er alt for stor. Vælg i stedet at gå lange ture eller at cykle, indtil du har opnået dit vægttab.

6. Undgå at spise tre timer før løbeturen

Det er ganske ubehageligt at løbe med en fyldt mave. Ofte kan det give sidestik og mavesmerter. Sørg for ikke at spise et større måltid 3 timer før du vil løbe.

7. Check løbestil i et spejl

Læg mærke til din løbestil. Slapper du af i skuldrene? Bruger du armene? Løb er en teknisk disciplin, så forsøg at få nogle erfarne løbere til at hjælpe dig med at tilrette din løbestil.

8. Påklædning

Når du løber, er det vigtigt, at du hverken har det for varmt eller for koldt. Om sommeren er et par korte bukser og en t-shirt nok. Om vinteren bør påklædningen bestå af en svedundertrøje og en vindtæt jakke med tilhørende lange bukser

9. Udstrækning

Strækøvelser før og ikke mindst efter løb er ikke blot behageligt. Det er også med til at forøge din smidighed og forebygge skader.