Op til Copenhagen Half Marathon har Powerade sammen med Sparta foretaget en analyse af 2000 løberes væskevaner. Resultaterne viser, at det kniber en del med viden om væskebalance og rehydrering.

Næsten halvdelen i tvivl om væskeindtag

Når startskuddet går søndag den 9. september til Powerades tredje halvmaraton, vil ca. halvdelen af alle løberne være i tvivl om, hvor tit væske de har brug for væske, og hvor meget de har brug for undervejs og efter løbet. Næsten halvdelen af de godt 2000 løbere, som Sparta og Powerade har haft kontakt med, svarer nemlig, at de ikke ved nok om væskebalance og rehydrering. 40 % svarer endvidere, at de ikke ved, hvor længe de skal være aktive, før de har behov for væske.

Går ud over præstationsevnen

Det er i følge Scientific & Regulatory Affairs Manager hos The Coca-Cola Company, Vibeke Fentz, uheldigt, at så mange mangler viden på området. Rehydrering og optimal væskebalance er nemlig helt centrale faktorer under fysisk træning, påpeger hun.  ”Mere end 50 % af din kropsvægt er væske. Hvis kropsvægten falder med blot 2 % på grund af mistet væske, går det ud over din præstation,” forklarer Vibeke Fentz, der understreger, at det er individuelt, hvor meget væske man har brug for under sin træning.

Det er derfor svært at give konkrete råd i forhold til at sikre optimalt væskeindtag. Men man skal ifølge Vibeke huske, at føler man tørst, er det en indikator på, at man allerede er lettere dehydreret.

Mange drikker kun vand

De fleste løbere drikker udelukkende vand og risikerer derfor at mangle natrium og kulhydrater.

Blandt langt de fleste løbere er vand den foretrukne kilde til væske. Over 80 % af løberne drikker udelukkende vand i forbindelse med løb. ”Når du træner hårdt og desperat har brug for noget at drikke, er det naturligt at tage den nærmeste flaske vand. Men selvom vand slukker din tørst, er det ikke altid den bedste måde at rehydrere din krop på under eller efter hård træning,” siger Vibeke Fentz.

Hun fortsætter: ”Vand indeholder ikke tilstrækkeligt med mineraler og kulhydrater. Vand reducerer tørstfølelsen for tidligt – inden du har erstattet den væske, kroppen mister, når du sveder. Sportsdrikke, derimod, indeholder ud over vand også natrium og kulhydrater, der kan hjælpe med at opretholde ydeevnen”, forklarer hun.

Vibeke Fentz’ forklaring bakkes op af ernæringsekspert og eliteløber fra Sparta Dorte Vibjerg, der er en af Danmarks pt. bedste kvindelige maratonløber.  ”I min daglige træning er vand ofte nok. Men til løb, eller når jeg træner ekstra hårdt og længe, har min krop brug for mere end vand. Her er det vigtigt at tilføre den rette balance af væske og kulhydrater og af salte og elektrolytter,” udtaler Dorte Vibjerg

 

Bedre performance med sportsdrik

Det er ikke kun eliteløbere og eksperter, der mener, at sportsdrikke er attraktive pga. de mineraler og kulhydrater, man genoplader kroppen med. Halvdelen af de adspurgte løbere (49 %) kan mærke forskel på deres præstation afhængigt af, hvad de drikker – og heraf er det sportsdrikken, der får æren af at være den mest præstationsfremmede i to tredjedele af tilfældene.

Det er de løbere med flest ugentlige kilometer i benene, der mærker størst gevinst ved sportsdrikke. Det er ifølge Vibeke Fentz helt naturligt. Hun pointerer nemlig, at sportsdrik er særligt fremstillet til folk, der træner hårdt eller længe. ”Det er vigtigt at slå fast, at sportsdrikke er udviklet til længerevarende fysisk aktivitet, dvs. hvis man træner ved høj intensitet i mere end 30 minutter (eller i mere end 60 minutter ved en hvilken som helst intensitet).”