shutterstock_59129737Dette løbeprogram 5 km let øvet er til dig der allerede kan løbe 5 km men gerne vil løbe en hurtigere 5 km. Kan du ikke løbe 5 km endnu, skal du starte et andet sted. Det her løbeprogram til 5 km vil forbedre din tid på 5 km distancen på 8 uger.

Løbeprogram 5 km begynder

Kan du ikke løbe 5 km endnu anbefaler jeg dig på det kraftigste at starte med vores andet løbeprogram: Løbeprogram 5 km begynder, et løbeprogram der hjælper dig helt fra bunden med at kunne komme op at løbe 5 km uden pauser. Kan du i forvejen løbe 2 km uden pauser, kan du starte lidt længere henne i begynder løbeprogrammet.

Løbeprogram 5 km let øvet

Dette løbeprogram er til let øvede løbere. Du kan som sagt løbe 5 km uden problemer og vil gerne forbedre din tid på 5 km distancen. Løbeprogrammet er bygget op sådan at du træner 3 gange i ugen. Hvor hurtigt du vil kunne løbe 5 km på efter at have gennemført løbeprogrammet er svært at sige da det afhænger af dit udgangspunkt.

Løbeprogrammet til 5km let øvet løbere går ud fra at du kan løbe 5 km mellem 23 og 28 minutter. Efter at have gennemført løbeprogrammets 8 uger, kan du forvente at løbe 5 km cirka 10 % hurtigere. Det vil sige, at løber du nu 5 km på 28 minutter kan du forvente at løbe 5 km på 25 min. Kan du løbe 5 km på 23 minutter, kan du efter at have gennemført løbeprogrammet forvente at kunne løbe 5 km på 21 minutter.

Løbeprogrammet 5 km let øvet

Uge 1: Løbeprogrammets startuge

Dag 1: 3 km let løb

Dag 2: 10 min opvarmning + 8 x 400 m pause på 1 min + 10 min afluntning

Dag 3: 5 min opvarmning + 2 km tempoløb + 5 min afluntning

Uge 2: Løbeprogrammets opbygning

Dag 1: 4 km let løb

Dag 2: 10 min opvarmning + 4 x 800 m pause på 2 min + 10 min afluntning

Dag 3: 5 min opvarmning + 4 km tempoløb + 5 min afluntning

Uge 3: Løbeprogrammets opbygning

Dag 1: 5 km let løb

Dag 2: 10 min opvarmning + 3 x 1000 m pause på 3 min + 10 min afluntning

Dag 3: 5 min opvarmning + 3 km tempoløb + 5 min afluntning

Uge 4: Løbeprogrammets opbygning

Dag 1: 6 km let løb

Dag 2: 10 min opvarmning + 10 x 200 m pause på 1 min + 10 min afluntning

Dag 3: 5 min opvarmning + 2 x 1,5 km tempoløb + 5 min afluntning

Uge 5: Løbeprogrammets opbygning

Dag 1: 7 km let løb

Dag 2: 10 min opvarmning + 10 x 400 m pause på 1 min + 10 min afluntning

Dag 3: 5 min opvarmning + 2 x 2 km km tempoløb + 5 min afluntning

Uge 6: Løbeprogrammets hårdeste uge

Dag 1: 8 km let løb

Dag 2: 10 min opvarmning + 5 x 800 m pause på 2 min + 10 min afluntning

Dag 3: 5 min opvarmning + 2 x 2,5 km tempoløb + 5 min afluntning

Uge 7: Løbeprogrammets optakt

Dag 1: 7 km let løb

Dag 2: 6 km let løb

Dag 3: 5 min opvarmning + 2,5 km tempoløb + 5 min afluntning

Uge 8: 5 km konkurrence

Dag 1: 5 km let løb

Dag 2: 3 km let løb

Dag 3: 5 km konkurrence

Du kan se mere om vores løbeprogrammer her.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”