løbSnør løbeskoene og løb en runde hver dag, så har du langt bedre chancer for at leve længere og holde sygdom fra døren. Det er hvad en ny amerikansk undersøgelse viser, som er offentliggjort i det velansete tidsskrift Archives of Internal Medicine.

Faktisk er resultaterne af undersøgelsen så gode, at de kommer bag på de forskere, som har gennemført undersøgelsen. Ikke alene kan man se frem til et længere liv i fuld vigør og med færre skavanker, man har samtidig 50 procent mindre risiko for at dø tidligt sammenlignet med de folk, der bare ligger på sofaen og ”samler støv”.

Det er professor James Fries og en gruppe kolleger fra Stanford University School of Medicine i USA, som har kigget nærmere på i alt 284 medlemmer af en landsdækkende (i USA) løbeklub og sammenlignet dem med 156 raske mennesker, der dog ikke ligefrem var superaktive. Deltagerne kom fra nogenlunde samme sociale og økonomiske baggrund og var 50 år og opefter. De fleste deltagere motionerede en smule, men løberne var fysisk aktive helt op til 200 minutter om ugen sammenlignet med 20 minutter for ikke-løberne.

I 19 år skulle deltagerne en gang om året udfylde et spørgeskema med oplysninger om motionshyppighed og vægt, samt informere om, hvor effektivt de klarede at stå op af sig selv, klæde sig på, overstå den personlige hygiejne, spise, gå, samt udføre en række andre basale daglige handlinger.

Såvel løberne som ikke-løberne fik gradvist sværere ved at klare disse rutiner, men hos løberne viste tegnene på forringelse sig betydeligt langsommere. I gennemsnit var den aldersbetingede svækkelse af fysiske egenskaber 16 år forsinket hos de løbe-aktive.

Løbeaktiviteten viste sig også at mindske antallet af hjerte- og kredsløbsrelaterede dødsfald, kræftdødsfald, neurologiske sygdomme, infektioner og andre problemer, som forskerne ikke havde forventet at se. På baggrund af det vurderer man, at de sundhedsgavnlige egenskaber forbundet med motion er større end hidtil antaget.