– alligevel kan det være svært at komme rigtigt i gang…

Løb er en af verdens nemmeste motionsformer at begynde på. Det kræver blot, at du træffer beslutningen, snørrer løbeskoene og sætter det ene ben foran det andet. Så er du i gang. Alligevel er det efter bunken af e-mails vi modtager her på redaktionen også en af de motionsfor- mer, som mange aldrig rigtigt kommer ordenligt igang med – på trods af lyst bliver løb aldrig en del af de faste motionsvaner.

Hvis du er en af dem, der kan genkende dette mønstre fra din egen hverdag, så håber vi at vi med dette afsnit kan inspirere dig til at snørre skoene og komme ud i den friske luft.

 

Du har taget beslutningen, nu skal du igang med at løbe regelmæssigt. Men hvorfor løbe? Fordelene er mange, det kan f.eks. passes ind på alle tidspunkter af døgnet, selv hvis du kommer en halv time senere fra arbejde, er der ingen undskyldning for at springe løbeturen over.

Du behøver ikke at melde dig ind i en klub og måske bruge meget tid på at tage frem og til- bage, samt betale kontingent. Du er ikke afhæn- gig af andre, og derfor kan du til enhver tid gennemføre træningen. Det er en effektiv og hurtig måde at komme i bedre kondition på, og der skal investeres ganske lidt i udstyr.

Og netop for virkelig at committe dig, har du købt nye professionelle løbesko, som står og skinner ude i gangen lige klar til at æde alle de mange kilometer, der skal til, for at sikre dig faste lår og et lavt kondital… Det går også fint den første uge, men så kom der lige et møde i vejen, toget blev forsinket, et barn blev syg og så reg- nede det i øvrigt også.

Og med den skyllede alle dine optimistiske intentioner om at blive fit lige ud i kloakken. Og du er tilbage til det samme udgangspunk, hvor du var. Siddende i sofaen noget ærgerlig over ikke at have holdt dit løfte til dig selv, undrer du dig over, hvad det er, der gør, at nogen bare bliver ved med at træne år ud og år ind, og hverken forsinkede busser, syge børn eller dårligt vejr kan stoppe dem? Er de født med nogle helt specielle gener eller hvor får de det fra?

SVARET ER COMMITMENT OG MOTIVATION

De er jo også startet på et tidspunkt og syntes, at det var hårdt at komme i gang. Men kun fordi de er blevet ved, er det med årene blevet deres livsstil, ligesom det er for dig at lade være. De har gjort sig klart, hvor meget det giver dem at blive ved med at motionere i forhold til at blive hjemme på sofaen. De fokuserer på det positive og sætter sig kun mål, som de ved, at de kan overholde. Men hvordan får du så begyndt, og hvordan kan du holde motivationen?

PRIORITER OG VÆLG

Find ud af, om du virkelig vil i gang. Hvis det er det, du vil, så prioriter det og sæt tid af i din kalender med det samme – fra nu af og altid. Vælg det sim- pelthen til i dit liv.

SÆT ET REALISTISK MÅL

Start med et mål, du kan overholde. Det vigtigste for din motivation er, at du holder dine aftaler med dig selv. Senere i processen, måske efter 3-4 uger, kan du lave nye mål, som passer til den form, du nu er kommet i, og den tid du har til rådighed.

HVAD FORHINDRER DIG? – VIRKELIG

Tænk over, hvad der har forhindret dig før og lav en liste med forhindrin- ger. Tænk over, om de er reelle forhindringer, som kan opstå igen, og hvad du i så fald vil gøre. Bliver dit barn sygt, hvad er så alternative løsninger? Kan din partner passe, kan du løbe dagen efter? Eller er det, hvis du skal være helt ærlig, nogle dødssyge undskyldninger, som du skal have ryddet ud i, såsom “vejret er dårligt”?

MOTIVER DIG SELV

Det første skridt er at få startet, så læg en realistisk træningsplan og hold den stædigt. Bare det, du kommer ud en gang om ugen, er jo i virkelighe- den dobbelt så meget som før. Og selv en 15 minutters løbetur er bedre end ingen løbetur. Det er meget mere motiverende at holde din plan, end have sat for ambitiøse mål i starten og allerede bryde dem kort tid efter.

LAV EN MOTIVATIONLISTE

Sæt dig ned og tænk over, hvad det vil give dig at løbe regelmæssigt. Skriv alt det ned, du byder velkommen i dit liv ved at begynde på din nye livsstil. Skriv også konsekvenserne ned ved ikke at komme i gang. Hver gang du har svært ved at komme af sted, så tag lige et kig på listen og tænk over, hvad der er vigtigst for dig. At blive hjemme på sofaen eller komme ud og få rørt kroppen?

ROS DIG SELV

Det er vigtigt, at du husker at rose dig selv. Tænk f.eks.: “Hvor er det skønt, at jeg kommer ud hver uge” i stedet for at tænke: “Puha, hvor er jeg i elendig form.” Kort sagt: Tænk positivt. Det er motiverende.

BLIV VED

Det tager tid at komme i form, og vi vil ikke love dig, at det bliver nemt. De første par måneder vil måske føles hårde, men er du vedholdende, vil du hurtigere, end du tror, kunne mærke stor forskel. Så bliv ved og snart vil du opdage at tunge ben og besværet åndedræt bliver afløst af fornyet energi og fornemmelsen af det “kick” i hverdagen du automatisk vil opleve når du gør noget godt for dig.ar sikkert hørt fra andre, der løber regelmæssigt, om løbeturenes saliggørende egenskaber beskrevet med dybtfølt begejstring. Løb flytter dig væk fra hverdagen og ud i naturen. Udover de fysiske fordele, som regelmæssige løbeture medfører, så er løb også en oplagt mulighed for at få hverdagens mentale stress ud af kroppen. En løbetur i den friske luft ledsaget af naturens lyde er rendyrket mental hovedrengøring og skærper såvel lugte- som synssanser.