Du kender det sikkert. Du har dyrket en ny form for motion, eller en type, som du ikke har dyrket i mange år. Dagen efter vågner du op, og du opdager pludseligt, hvor mange muskler kroppen har, og hvor ømme de kan være! Du har sikkert allermest lyst til at holde en fridag, så du kan få musklerne klar igen, men der findes faktisk en endnu bedre løsning: du kan lave en af nedenstående øvelser, således at din smerte forsvinder hurtigere.

Din første lange løbetur i forårssolen efter du har holdt pause i de kolde måneder kan med garanti give dig ømme muskler. En mild ømhed i dine lår og lægge er en helt naturlig, når du har pumpet dine muskler i løbeskoene, og dit instinkt fortæller dig sikkert, at du skal tage en hviledag, men forskning viser faktisk, at den bedste kur mod ømhed i musklerne er blodcirkulation! Moderat bevægelse bevirker ligeledes, at du hurtigere genopbygger musklerne. Gå efter 30 minutter moderat motion, hvor du holder pulsen under 72 %

Løb light

Varm op med 5 minutters powerwalk, løb derefter et par kilometer I et tempo, som er væsentligt langsommere, end det du plejer at løbe I ( 25 % under normal løbetempo) Sørg for at tage hyppige pauser, hvor du powerwalker. Undgå bakker, fordi de bevirker øget pres på dine muskler og din træning. Hvis du er meget øm i musklerne, kan du nøjes med at tage en 30 minutters powerwalk.

Vægtløs løb

Løb I vand er godt, hvis du er skadet, men det er ligeledes en god måde at restituere musklerne efter en hård omgang træning. Hop i i den dybe ende og løb let i en halv times tid. Du kan tage et løbebælte på, som gør at du ikke flyder ovenpå, og du kan med fordel holde ”gåpauser” undervejs.

Kilde: Medical News Today