shutterstock_78370129 kopiLav en sund kostplan, der virker, hvis du vil opnå drømmekroppen, du altid har drømt om. Men hvordan laver man en sund kostplan, der virker? Du får i denne artikel et par gode råd og fif til at lave din egen kostplan – en sund kostplan, der virker.

Din hverdag og en sund kostplan

Før du overhovedet går igang med at lave selve kostplanen, skal du reflektere over, hvordan din hverdag ser ud. Hvornår står du typisk op, hvad laver du i løbet af dagen, hvornår går du i seng, laver du sport, hvis ja, hvornår, hvornår går du i seng, spiser du sammen med andre, hvem laver maden? Skal du lave en sund kostplan, er det vigtigt at du får så mange informationer nedskrevet fra din hverdag som muligt. Skriv det ned på et papir. Brainstorm om alt, der kan have indflydelse på din fremtidige sunde kostplan.

En sund kostplan med plads til snacks?

Kan der i en sund kostplan være plads til snacks? Selvfølgelig. En sund kostplan går ud på at holde de retningslinjer, du har givet dig selv, og der kan være vidt forskellige formål med en sund kostplan.

Snacks i form af slik, sodavand, chips osv. er selvfølgelig noget, du helst skal undgå. Det er steder som disse, du virkelig kan rykke. Tænk for dig selv, at du ikke behøver de usunde varer. Bliver du gladere af at spise dem? Nej.

Erstat usunde snacks med sunde snacks

Der findes utallige usunde snacks på markedet, der kan ødelægge din sunde kostplan. Erstat det usunde med det sunde. Der findes mindst lige så mange sunde snacks, der kan være gode for din kostplan.

Skematiseret sund kostplan eller blød sund kostplan

Det helt store spørgsmål er, hvor skematiseret du skal være. Du kan angribe det at lave en kostplan på flere forskellige måder. Den ene metode er at lave en meget skematiseret kostplan, hvor der står præcis, hvad du skal spise ved hvert måltid. Den type kostplan virker rigtig godt, men du får også en andet forhold til mad, og det kan være meget svært at holde den sunde kostplan.

Den anden metode til en sund kostplan er, hvor du giver dig selv nogle retningslinjer for, hvordan din kostplan skal være. Det kan være nogle små, men gode retningslinjer, der får dig til at holde dig fra det usunde..

Eksempler på retningslinjer til sund kostplan

  • Spis altid mad efter kl 19
  • Spis et stort morgenmåltid
  • Lørdag i tidsrummet 16-18 må jeg spise lidt usundt, hvis jeg har lyst til det, ellers ikke
  • Gå direkte forbi slikafdelingen når du handler
  • Se ikke usunde varer som en mulighed
  • Drik vand

Til det sidste punkt er det værd at nævne, at hvis du vil have en sund kostplan, kan det være en rigtig god ide at drikke masser af vand. Drikker du en halv liter vand, forbrænder du 20 kcal. Det er faktisk ret meget. Regner vi lidt på det, svarer det til, at hvis du drikker en liter ekstra vand om dagen, vil du tabe 1,5 kg fedt ekstra om året. Det er meget, og så for bare at drikke vand.

Du kan læse om vores kostplan til større muskler her.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.