Lider du af alvorlige former for stress, vil jeg anbefale dig at søge professionel hjælp. Er graden mildere, er der dog mange ting du kan gøre  selv, for at håndtere stresset og komme af med det. Vi vil nu se nærmere på et par få, gratis, sjove ting man kan gøre, som kan fjerne utrolige mængder af stress hvis fulgt ordentligt.

  • Lav en liste over hvad der stresser –Inden du går i gang med at bekæmpe dit stress, så er det en god ide at vide hvad du egentlig er stresset over. En god øvelse, som i sig selv kan virke afstressende, er at tage et stykke papir, eller åbne et word dokument, og skrive en liste over de ting der stresser dig. Listen er personlig, så du kan skrive hvad du har lyst til. Ingen skal se den. Skriv eller de ting der irritere dig. Alt lige fra de helt små ting, til de helt store. En lille ting kunne være en dør der knirker En stor ting kan være et familie problem eller en ting på arbejdet. Skriv så mange ting du kan. Det behøver ikke kun være på et område, alt dur.
  • Start småt – Det er vigtigt at du starte med noget du kan overskue og føle du kan klare. Vælg noget fra listen, der nærmest virker som en bagatel. Det må godt være relateret til et større problem, men tag noget der tilføjer med en brøkdel af problemet. På denne måde kan du bedre overskue det og ordne det hurtigt. Denne form for succes giver dig fornemmelsen af kontrol og overskud til at tackle større ting
  • Sæt ord på dit stress – Tag listen du lavede før og vælg én ting. En lille ting som beskrevet for oven, er bedst at starte med.  Beskriv det nu så godt du kan. Skriv hvorfor det irritere dig, hvorfor det stresser dig, hvordan du føler om problemet, hvis skyld det (det kan være din eller andres), hvorfor det endte som noget der irriterer dig, hvorfor du ikke har gjort noget ved det før osv. Alt dur. Bare skriv så meget du kan.
  • Skab kontrol – Følg de tre punkter for oven. Lav en liste. Vælg en overskuelig ting. Beskriv den. Løs den. Ved at tage en lille ting ad gangen, som man kan klare indenfor overskuelig tid, kan man skabe en følelse af kontrol. Det er som sagt kontrol, der afgør om man har stress eller ej. Desto mere kontrol du har, desto mindre stresset er du, desto mere overskud har, desto større problemer kan du takle. Kan du se den positive cirkel der skabes af at starte småt? På denne måde kan nogle af dine største grunde til stress hurtigt forsvinde! Selv processen i sig selv er ekstrem afstressende, fordi blot følelsen af at gøre noget, skaber en følelse af kontrol.

Disse fire råd alene kan gøre enormt meget for dig. Er du i tvivl eller har spørgsmål eller forslag, så smid en kommentar her eller i forummet.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”