Campz.dk-fitnews-feb630449_original_R_K_B_by_berggeist007_pixelio.deVerden set gennem vinduerne i fitnesscentret, kan blive en anelse ensformig. Der findes heldigvis mange andre måder, at bruge kroppen aktivt på.

Man kunne for eksempel bare begynde at gå. Flade Danmark er et velegnet vandreland. Der findes utallige vandreruter. Her får du en guide til, hvordan du kommer i gange med at vandre.

 

300 kalorier. Det er ca. hvad en gennemsnitsvægtig mand (ca. 90 kg) forbrænder på blot 30 minutters gåtur. For kvinder ligger det lidt lavere, men det er stadig ikke forfærdeligt langt man skal gå, for at aftensmaden er forbrændt. Gang er langt fra den måde, man forbrænder flest kalorier på. Til sammenligning vil en mand med gennemsnitsvægt forbrænde op mod 500 kalorier ved en halv times løb.

Men selvom kiloene vandrer langsommere af, er gang en meget velegnet måde at kombinere motion og hygge. Gang giver gode muligheder for at opleve landskabet omkring en, mens man går. Derfor føles gang ofte mere som en udflugt end træningstur. Danmark er heldigvis fuld af smukke vandreruter.

 

Vandreruter i Danmark

Der findes vandreruter i alle dele af landet. Der findes ruter på flere hundrede kilometer som for eksempel den 600 kilometer lange ”Sjællandsleden”, som løber hele vejen langs Sjællands kyst fra Sjællands Odde til Stevns. 1500 km af Jyllands kyst er desuden en del af Nordsøstien fra Skotland til Norge. Hele ruten er 6000 km lang. Der findes dog også adskillige mindre ruter for eksempel på smukke Møns klint og i adskillige danske skovområder. På Naturstyrelsens hjemmeside kan du finde foldere og kort over mange af dem.

Første skidt på vejen til at begyndte at vandre er simpelthen at vælge en rute. Specielt hvis du begiver dig ud på en længere tur, så gør dig selv den tjeneste at bruge ordentlig tid på at undersøge kortet over ruten, inden du tager af sted. Det er den bedste mulighed, du har, for at lære ruten at kende, hvilket vil hjælpe dig med at navigere, når du er derude. Skal du på mindre ture, kan du sagtens starte med at gå i dine almindelige hverdagssko. Kommer du ud på unævnt terræn eller længere ture, er det dog alfa og omega, at du får fat i et par ordentlige vandrestøvler.

 

Udstyr til vandreturen

Dine fødder kommer på arbejde, når du vandrer. Derfor er det særdeles vigtigt, at du har ordenligt fodtøj. Benyt en forhandler, der er specialiseret i vandreudstyr – for eksempel onlineshoppen campz.dk. Det kan ikke betale sig, at gå på kompromis med dine sko, for de skal bære dig på hele ruten.

Det vigtigste, når du skal vælge vandresko, er, at de sidder tæt om foden. Hvis skoen svupper, er der langt større chance for, at du får vabler. Desuden kan det være en fordel, at vælge en støvle, som støtter om anklen, hvis du kommer ud på ujævnt terræn. Et godt råd er desuden at tage to par strømper på, da det mindsker mulighederne for vabler.

Med hensyn til tøj, så sørg for at have noget på, som absorberer sveden godt. Selvom du blot går, kan der sagtens komme svedperler på panden. For kvinders vedkommende kan det være en fordel at benytte en bh med brede stropper eller en sports-bh. Desuden kan det være en god idé at have flere lag af tøj på i stedet for at have én tyk jakke på for eksempel. På den måde kan du kan tage tøj enten af eller på, alt efter hvor varmt du har det. Generelt handler det om, at klæde sig i tøj, der er behageligt, så det ikke kommer til at tage fokus fra turen.

Billede af: berggeist007 /pixelio.de