Ifølge ny forskning fra The Australian National University, er det mere sandsynligt at kvinder bliver overtalt til enten at spise sundere eller gå i gang med farlige slankekure, hvis budskabet kommer fra andre kvinder, – ikke fra mænd.

Forskningen, udført af Ph.d.-studerende Tegan Cruwys, blev udgivet under National Psychology Week, og viser at både sunde og usunde budskaber leveret af mænd havde begrænset virkning. Derudover fandt hun ud af at når et budskab om sunde spisevaner leveres af en, som kvinder kan identificere sig med, er det sandsynligt at kvinderne ændrer deres adfærd. Resultaterne understreger vigtigheden af omhyggeligt målrettede sundhedsbudskaber.

For at udføre sin forskning, viste Tegan Cruwys, Ph.d.-studerende ved ANU Department of Psychology, kvindelige deltagere fire sundhedsfremmende kampagnevideoer i et online eksperiment. Kampagnevideoerne indeholdt enten et budskab, der talte for sunde spisevaner og sund adfærd eller et budskab, der talte for farlige slankekure. Budskaberne blev leveret af enten en mand eller en kvinde.

“Vi fandt ud af at de kvinder, der så videoerne med en kvindelig taler, blev overtalt i langt højere grad,” sagde Cruwys. “Dvs. at kvinderne påtænkte at gå i gang med sundere adfærd efter at have set en kvinde, der sender budskabet, der taler for sunde spisevaner og sund adfærd, og mindre sunde spisevaner efter at have set en kvinde, der sender et budskab, der taler for farlige slankekure.”

Hun tilføjede at de videoer, hvor budskaberne blev præsenteret af en mandlig taler havde lille effekt på de kvinderne i undersøgelsen.

“Videoerne med en mandlig taler havde meget lille effekt. Forskellen var særlig udtalt ved målingen af interessen for sunde spisevaner – 40 procent af kvinderne, som så videoen med budskabet, der taler for sunde spisevaner med en kvindelig taler, klikkede på et link for at få mere information om sunde spisevaner og sund adfærd, mens kun 8 procent af kvinder, som hørte det samme budskab fra en mandlig taler, klikkede på linket til mere information.

“En persons identitet er mere end blot personlighed og præferencer. Det er også vigtigt at tage gruppemedlemskab med i betragtningen, når man forudsiger adfærd. Vi opdagede at jo mere en kvinde opfattede en anden kvinde som en central del af sin egen identitet, jo mindre en rolle spillede hendes personlige synspunkter. Så selvom hun syntes at det var attraktivt at være tynd, blev en kvinde, som opfattede sig selv som en kvinde, mere påvirket af den kvindelige talers budskab end sine egne individuelle overbevisninger,” sagde hun.

“Denne forskning viser at social indflydelse kan være en magtfuld indikator for adfærd, og at selv noget så simpelt som en syv-minutters sundhedsfremmende kampagnevideo kan føre til store forskelle i menneskers adfærd.”

Kilde: Australian National University