Kost og motion er to sider af samme sag. De støtter og forstærker hinanden, når de samarbejder og kan ligeledes blokere resultater og effektivitet for hinanden hvis de er ude af trit. De er begge afhængige af to basale principper, kvantitet og kvalitet.

Lidt eller meget mad

Kost handler om, hvor meget vi spiser, og hvad vi spiser. For at man skal fungere så godt som muligt, skal man have den rigtige mængde mad. For lidt mad kan føre til undervægt, slid på kroppen og manglende resultater, hvis man ønsker vægtøgning og/eller store muskler. For små mængder mad kan også ofte betyde et tab i styrke og styrkeforøgning. Omvendt vil for meget mad gøre én sløv og fed. Desuden kan store mængder mad have en narkotisk effekt. Alle overvægtige mennesker er til en vis grad afhængige af mad. For meget mad kan også føre til mange sygdomme og måske endda til hurtigere ældning.

Kvalitet

Når vi snakker om kvalitet, betyder det at maden er ernæringsrig, tilberedt ordentligt, minimalt forarbejdet, varieret og smager godt. Masseproduktion er en velsignelse og samtidig en forbandelse. Masseproduktionen betyder, at vi alle kan klare os i hverdagen med omfangsrige muligheder for varieret og eksotisk mad. Desværre er kvaliteten dalet. Langt de fleste billige varer er af enorm lav kvalitet i forhold til deres dyrere alternativer. Ofte er lav kvalitet ensbetydende med en lang indholdsfortegnelse. Desuden går råvarernes oprindelige kvaliteter og næringsstoffer tabt, jo mere mad forarbejdes, derfor er færdiglavet mad ofte dårlig kvalitet, mens fødevarer du selv kan tilberede som regel vil være af en bedre kvalitet. Men kvalitet er ikke alt, variation er vigtigt. Det hjælper ikke at spise højkvalitetsfødevarer, hvis du altid indtager de samme fire.

Lidt eller meget motion

Motion ligger ligeledes under de to principper. I den ene ende har vi dem, der laver meget. Alt for meget. De kommer til skade og mindsker deres resultater. I den anden ende har vi dem der ikke er aktive overhovedet. Og i midten ligger dem, der dyrker en passende mængde motion men af ringe kvalitet. De laver små pussenusse øvelser, som ikke giver noget for pengene. Desuden sørger de for at arbejde ved en intensitet, der kunne få et dovendyr til at blive misundelig. Tempoet og intensiteten som du løber 20 minutter i, har meget at sige. Der skal være balance mellem kvantitet og kvalitet indenfor træning akkurat ligesom indefor fødevareindtag.

På Fitnews.dk er vores mål at informere dig om, hvordan du finder frem til den balance, du har brug for- kvalitet og kvantitet i din kost og træning. Men husk på, kvantitet og kvalitet er en individuel sag, der kan variere fra person til person.