MMKortisol er et hormon. Et ”stresshormon”. Det produceres hele tiden i kroppen, men i forskellige mængder. Læs her om kortisol på godt og ondt – det går ud på at udnytte fordelene ved kortisol og undgå ulemperne.

Hvornår er kortisolkoncentrationen størst?

Kortisol udskilles som sagt i forskellige mængder i løbet af dagen. Om morgenen er koncentrationen størst og om aftenen er den mindst.

I forbindelse med din styrketræning, er kortisolkoncentrationen uden betydning i starten af din træning, men træner du længere end 1 time, får kortisol betydelig indflydelse. Det er en af grundene til at 3 timer i fitnesscenteret er en ineffektiv måde at opbygge muskelmasse på.

Effekten af kortisol?

Fysiologisk

Man kan spørge, hvorfor kortisol ofte forbindes med en negativ indflydelse i forhold til styrketræning. Det er meget centralt. Først og fremmest øges blodtrykket, men også knogletætheden bliver mindre. Det med knogletætheden er lidt irrelevant med mindre du i perioder er meget stresset.

Styrketræning

Med hensyn til din styrketræning, har hormonet kortisol en ”katabolsk effekt”. Det vil sige, at du mister muskelmasse. Kortisol nedbryder muskelvæv. Man kan også sige at kortisol hæmmer proteinsyntesen. Det betyder nul muskelvækst.

Kredsløbstræning

Kredsløbstræning øger også kortisolniveauet. Det er en af grundene til at mange meget seriøse bodybuildere og styrketrænere undgår for meget kredsløbstræning i perioder, hvor de opbygger muskelmasse.

Kost

Din kost har også indflydelse på kortisolkoncentrationen. Springer du morgenmaden over, får du ikke sænket niveauet af kortisol, og du nedbryder muskelmasse. Det går ud på at spise mange måltider i passende mængder.

Søvn

Også en vigtig faktor. 8 timer. Og hvis du er under 25 år, er 9 timer at foretrække. Husk på at dine muskler ikke vokser i fitnesscenteret – der bliver de faktisk mindre. Det er først efter træning at musklerne vokser.

Er kortisol kun negativt?

Det korte svar er nej. Uden at gå i dybden med det, så fremmer kortisol din korttidshukommelse. Hormonet er også med til at fjerne toksiner fra leveren, og så er kortisol en af de vigtige hormoner i regulering af blodsukkerniveauet.

Så burde du have styr på et af de uendeligt mange hormoner kroppen bruger til at regulere forskellige faktorer i kroppen. Kortisol er et af de mange hormoner, men et af de vigtige. Kortisols modsætning er testosteron – et hormon er fremmer muskelvækst.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.