kom igang på den fede mådeVejen til en opadgående formkurve og nedadgående vægt kan meget vel gå gennem dit lokale fitnesscenter. Fitnesscentrene udbyder et hav af muligheder, hvormed du kan finde formen, og det handler om at kende alle tilbuddene, så du kan få den træning, der passer til dine behov.

Er du endnu ikke kommet i gang, så giver denne artikel dig  en række gode råd til, hvordan du kan tage hul på træningen, så du får en ordentlig og effektiv start.

Derfor skal du starte

Det er ikke til at komme udenom: De fysiske og psykiske fordele ved at træne er på størrelse med Mount Everest. Du er helt sikkert enig i, at du har det bedre, når du forlader fitnesscenteret, end du har det, når du forlader biografen eller Mac´Donalds. Listen med gevinster ved træning er lang, og du kan med garanti bruge nogle af nedenstående træningsfordele som motivationsfaktor, næste gang dit valg står mellem burgerbaren eller fitnesscenteret.

 

Målsætning – hvad du ønsker, skal du få

 

1. Fokuser på hvad du vil, og ikke på hvad du ikke vil

Hvis du vil ændre noget i dit liv, skal du fokusere på det, du ønsker – i stedet for at fokusere på det, du ikke ønsker. For hjernen filtrerer “ikke” fra. Det vil sige, at du skal tænke på det, du vil opnå, frem for det du vil undgå.

 

2. Tænk på hvad du vil og hvorfor

Hvis du ikke ved, hvorfor du gør det, du gør, bliver du frustreret. Det er derfor vigtigt at vide, hvad du vil, så du kan visualisere det og sætte et mål. Et mål skal skabe motivation og energi. Et godt mål er så attraktivt og realistisk, at du både bevidst og navnlig ubevidst styrer mod det. Det må gerne være en vision, så det kan virke som inspiration = HVORFOR.

 

3. Du kan lave en række delmål, som skal lede dig mod selve målet


Husk at delmål altid skal være SMART

 

» Specifik og positivt
» Målbart
» Ambitiøst
» Realistisk
» Tidsbestemt

 

Gevinster ved træning

Mindsker risikoen for hjertekarsygdomme

Virker stressbekæmpende

Giver bedre kondition

Skaber fysiske forandringer ved din krop

 

I januar måned bugner fitnesscentrene altid af mennesker. Du skal stå i kø til næsten samtlige maskiner, og det kan være næsten umuligt at få plads på de forskellige hold. I februar begynder det at tynde ud, og i marts måned er der normale tilstande igen. Det er da også en offentlig hemmelighed, at cirka tredive procent af dem, som har et abonnement til et træningscenter, stort set aldrig dukker op. Spørgsmålet lyder: Hvorfor holder så mange så hurtigt op med at træne? Forklaringen er med garanti, at de ikke er kommet igang på den rigtige måde. Mange starter ud i et alt for højt gear, og hvis du presser dig selv for hårdt til at begynde med, løber du sur i træningen. Samtidig øger du risikoen for skader og overbelastning. Det er helt naturligt (og kun et godt tegn), at du oplever muskelømhed, når du genstarter træningen. Men husk: Den muskelømhed, du fornemmer, må aldrig forveksles med muskelsmerte. Så mærk godt efter og lyt til, hvad din krop fortæller dig. Hvis du har holdt pause på blot et par uger, vil din præstationsevne med garanti være faldet. Det tager ikke lang tid at bygge den op igen, men det kræver tålmodighed – ellers kan det nemlig komme til at tage meget lang tid. Men det kræver tålmodighed – du kan desværre ikke regne med, at du kan løbe eller cykle lige så hurtigt, som du gjorde, inden du startede pausen. Ligeledes må du som udgangspunkt starte ud med lidt lettere vægte, end du løftede før din off-season. En god tommelfingerregel er, at uanset hvor meget du løftede inden ferien, så skær en tredjedel af vægten af. Byg derefter din power op i løbet af de næste par uger, og vupti så er du lige så stærk, som du var, inden ”genoptræningen” begyndte.

 

Træn med dem du elsker og elsk din træning

Træning skal være så sjovt som overhovedet muligt. Der er ingen tvivl om, at hvis du føler det som en positiv oplevelse, hver gang du besøger træningscenteret, så er der stor sandsynlighed for, at træningen bliver en rutine i din hverdag. Du skal naturligvis gøre alt for at finde lige præcist den form for træning, som passer til dit temperament og dine behov. Men ligegyldigt hvordan man vender og drejer den, så skal der nogle gange mere end selve træningen til for at få en væk fra fjernsynet. Her kan kæresten, venner eller familie komme en til undsætning. For det første fordi man kan lide at være sammen med venner – uanset om det er til træning eller se en film, så har man det godt sammen. Og hvis man er to eller flere om at holde hinanden i ørene, så er det nemmere at komme i gang. I behøver ikke nødvendigvis at træne sammen. Det vigtigste er blot, at I holder hinanden forpligtet på, at I skal af sted. En træningsmakker kan være en god ide, hvis du mangler ekstra motivation. Men vælg din partner med omhu – han skal trække dig op – og ikke ned.