Madpakker forbinder mange med noget klamt og kedeligt, der ligger og koger i tasken.

Men alternativet til en trist madpakke er tit ikke meget bedre og ofte langt mere usundt end tre halve med leverpostej – med mindre man er så heldig at være tilknyttet en kantine med et sundt og varieret udvalg.

Men en madpakke behøver hverken være kedelig, uappetitlig eller besværlig.

Alt, hvad du behøver, er en inspirationsliste over, hvad du rent faktisk kan lide at spise.

Og måden du kan lide at spise på. Sørg for at have listen i nærheden, både når du køber ind, og når du forbereder madpakken, så du altid er sikker på, at du har noget inspirerende at putte i den.

Madpakkerne er delt ind i tre kategorier: Ta-selv-bordet, Minimalisten og Den varme ret.

Madpakkerne kræver ikke ret meget ekstra forberedelse, men kan klares, når du alligevel køber ind eller laver aftensmad. Køb for eksempel blandet frugt, små rosinpakker, snackgrøntsager og to slags groft brød, så der er noget at vælge imellem.

 

Ta-selv-bordet

Er til dig, der godt kan lide at have lidt at vælge i mellem og som kan lide at spise flere små måltider i løbet af dagen.

Ta-selv-bordet indeholder en god grovbolle, pitabrød eller en klap-sammen af groft rugbrød med eller uden pålæg.

En frikadelle, torskerogn eller kyllingelår ved siden af. Forskellige grøntsagsstave eller andre grøntsagshapsere som agurk, gulerod, selleri, minimajs, cherrytomater m.m. eventuelt med lidt dip til.

Til formiddags- og eftermiddagskaffen er der lidt sødt i form af rosiner eller æble- og appelsinbåde. Det, der er vigtigst, er, at du giver dig selv en masse forskellige valg- og kombinationsmuligheder, så du glæder dig til at dykke ned i madpakken.

 

Minimalisten

Er til dig, der vil have nogle enkle, men velsmagende stykker mad, der er nemt at have med. Sørg for at vælge groft rugbrød, der mætter, og pålæg, som kan holde sig. Det er en god idé at pakke eventuelt pynt som grønne peberstrimler ved siden, så de holder sig friske lige til du skal spise.

En bananmad kan også nemt holde sig spændende, hvis den lægges på brødet halv gennemskåret, uden at du fjerner skrællen, før maden skal spises. Til dessert eller mellemmåltid er det godt med et æble, en håndfuld sukkerærter eller et par gulerødder, som du igen først skræller, når de skal spises.

 

Den varme ret

Er til dig, der ikke kan lide rugbrød eller bare ikke kan undvære din varme mad midt på dagen.

Her er pastasalater og rissalater en god idé, fordi det ligner mere et regulært måltid end rugbrød.

Hvis du har adgang til en mikrobølgeovn, er det oplagt at lave lidt ekstra aftensmad eller stege en ekstra kyllingefilet eller stykke kød og spise det dagen efter til frokost sammen med det frugt og grønt, som du godt kan lide.

Sørg for at krydre din mad på samme måde som din aftensmad, så den bliver lige så lækker. Det, der er vigtigt, er, at du sørger for, at din frokost både er sund og inspirerende.