coffeinKoffein, hvordan påvirker det egentlig vores sundhed?

Den daglige morgenrutine indebærer for de fleste, en kop kaffe, og bliver oftest forbundet med en god start på dagen. Koffein findes primært i kaffe, men også te, kakao energidrikke og cola, men den primære kilde til koffeinindtag betegnes for at være kaffe.

The International Coffee Organization, estimerer at der på verdensplan bliver drukket op til 1,6 milliarder kopper kaffe hver dag. I Danmark bliver der i gennemsnit drukket 3-4 kopper kaffe på dagsbasis, hvorfor det også menes at danskerne er det fjerde mest kaffedrikkende folk i verden.

Der er forskellige opfattelser og meninger omkring hvilken mængde af koffein som anses for at være sundest. Et kaffeindtag som ligger mellem 2-4 kopper, hvilket svarer til omkring 300 mg koffein, betragtes for at være et moderat koffeinindtag, hvilket ifølge mange studier, kan understøtte vores sundhed på mange områder. Andre studier derimod, foreslår i modsætning til dette, at 1-2 kopper kaffe om dagen, kan have en negativ indvirkning på vores helbred.

Hvad skal man tro på?

En naturlig stimulans – hovedingrediensen i kaffe, er koffein. Koffein er et stof som stammer fra over 600 vegetabilske kilder, herunder kaffebønner, teblade og kakaofrø. Koffeinen fungerer som en stimulans ved aktivering af centralnervesystemet, hvor det kan hjælpe til at bekæmpe træthed, forbedre koncentrationsevnen og øge fokus. Ifølge et studie fra University of Michigan Health Service, kan de stimulerende virkninger af koffein, starte så tidligt som 15 minutter efter indtaget, og effekten derefter holde i op til 6 timer.

Potentielle sundhedsgavnlige effekter – udover koffeinens stimulerende effekt, så er det blevet udråbt til at være leverandør af en bred vifte af sundhedsmæssige fordele.

Nogle undersøgelser har antydet, at drikke tre eller fire kopper kaffe om dagen kan reducerer risikoen for leverkræft og kræft i munden. Denne effekt af tre kopper kaffe, har en undersøgelse bekræftet, da det blev påvist at denne mængde kaffe kunne reducerer risikoen for leverkræft med op til 50 %, og at 4 kopper kaffe kan halvere risikoen for mund- og halskræft.

Derudover har man set af et koffeinforbrug også er blevet forbundet med positive indvirkninger på hjernen, hvor en undersøgelse fra Harvard School of Public Health foreslog, at 2-4 kopper kaffe om dagen kan være med til at reducerer selvmordsrisikoen hos voksne, mens nyere forskning har fundet at 200 mg Koffein dagligt kan øge langtidshukommelsen.

Andre studiers resultater afslører at koffein er fordelagtig i beskyttelsen af type 2 diabetes, Parkinson og hjertekarsygdomme, samt andre hjertetilfælde.

Kigger man dernæst på det øget koffeinforbrug verden over, er det forståeligt da så meget forskning hævder, at koffein kan gavne vores helbred. I betragtning af antallet af produkter der indeholder koffein, er det derfor heller ikke så underligt at det generelle koffeinforbrug er så udbredt.

Koffeins negative effekter – det skal påpeges at der også for koffein gælder at et moderat indtag er mest fordelagtigt. Der kan være negative konsekvenser forbundet med et koffein forbrug som indebærer høje doser. The Mayo Clinic, antyder at indtagelse er mere end 500-600 mg koffein om dagen, kan føre til søvnløshed, nervøsitet, irritabilitet, dårlig mave, en hurtig hjertebanken og endda muskelrystelser. Men imidlertid har tidligere forskning forbundet selv moderate mængder koffein, med negative sundhedsmæssige effekter. En undersøgelse har bekræftet at 300 mg koffein om dagen under graviditet, kan øge risikoen for lav fødselsvægt hos de nyfødte babyer, men anden forskning tyder på at 4 kopper kaffe om dagen kan øge risikoen for tidlig død.

Koffein afhængighed – i betragtning af den positive effekt koffein kan have som et nydelsesmiddel, kan det for nogle mennesker resultere i en afhængighed af dette stof. Ligesom så mange andre forstærkere, herunder andre misbrugsstoffer, er koffein forbundet med forskellige positive subjektive effekter som øget velvære, selskabelighed og en følelse af energi og årvågenhed. Af denne grund og andre, udvikler en lille procentdel af befolkningen en afhængighed af koffein.

Man kan blive fysisk afhængig af koffein, som ved fravær af koffein, kan udløse symptomer såsom hovedpine, træthed, døsighed, depression, irritabilitet, koncentrationsbesvær, kvalme og opkast. ’

Så derfor bør man huske; Alting med måde

Af Nanna Aagaard Larsen