shutterstock_116790940Koffein efter træning giver større muskler! Koffein er på mange måder et vidundermiddel. Et kosttilskud der virkelig kan få dig til at rykke. Her kan du læse lidt om koffeins virkning efter træning. Det viser sig nemlig, at hvis du tager koffein efter din træning har du et bedre udgangspunkt for at få større muskler

Er koffein doping?

Du er måske blandt de, der tager en gang koffein inden træning. Piller, kaffe, te, ECA stack osv. Koffein er ikke længere på dopinglisten. En gang var det, dog skulle du indtage 360mg koffein per kg kropsvægt. Det svarer altså til ca. 3,6 kopper kaffe per kg kropsvægt. Hvis en kop kaffe indeholder 2 dl, skulle du med en vægt på 80 kg indtage 16 liter kaffe. Så når vi et niveau hvor man kan diskutere om det har en positiv eller negativ virkning på præstationsevnen.

Energiniveau, koffein og træning

Uanset hvordan du får dit koffein, er der ingen tvivl om at det øger dit energiniveau og derved også din præstationsevne. Men har du nogensinde overvejet at tage koffein efter træning? Forskere fandt i 2008 ud af hvad der kom ud af at indtage koffein efter træning.

En ting vi først skal have slået fast. Efter træning skal du indtage meget energi. I hvert fald hvis du vil have større muskler. Det gælder ikke kun at du skal have meget protein, også kulhydrat er vigtigt. Hvis du får mange kulhydrater efter træning (hurtigt optagelige kulhydrater), vil du øge dit insulinniveau. Et højt insulinniveau er ensbetydende med bedre optagelse af protein. Derved større muskler.

Undersøgelse om koffein

Studiet jeg omtaler havde 2 grupper. Den ene tog koffein og kulhydrat efter træning og den anden kun kulhydrat. Det viste sig, at de der indtog koffein efter træning efter 4 timer havde optaget kulhydrat 66% bedre sammenlignet med de andre der kun fik kulhydrat. De fik 8 mg koffein per kg kropsvægt. En kop kaffe indeholder ca. 100 mg koffein, så hvis du vejer 80 kg, fik de det der svarer til 6 kopper kaffe. Det eneste problem skulle så lige være at få sovet om natten.

Træner du tidligere på dagen og ikke har problemer med at sove, er koffein en fantastisk måde at mindske restitutionstiden og din præstationsevne på.

Reference: Pedersen, D. et al. caffein Journal of Applied Physiology.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.