I følge nye studier fra Northumbria University, forbedrer man markant, både kvaliteten og længden af ens søvn, ved at drikke kirsebærjuice.

Forskerne har fundet ud af, at sur kirsebærjuice øger produktionen af søvnhormonet melatonin. 20 raske voksne testpersoner, deltog i forsøget. Dem, der drak 30ml kirsebær juice 2 gange dagligt i en uge, oplevede at kvaliteten af deres søvn blev øget med 25 procent. De sov desuden 25 minutter længere end dem, der drak en anden form for juice.

Forskerne indsamlede urinprøver fra deltagerne, før og under forsøget, for at fastslå mængden af melatonin hos de enkelte. Deltagerne blev udrustet med et apparat, der skulle måle deres døgnrytme. Ud over det, skulle deltagerne også føre dagbog, omhandlende deres søvnmønstrer.
For de deltagere, der drak kirsebær juice i en uge, steg indholdet af melatonin i urinen, med 15-16 procent.

De deltagere i forsøget, der drak kirsebær juice, fortalte at de sov mindre, eller slet ikke, i løbet af dagen, sammenlignet med deres gamle søvnmønster. De sov altså bedre om natten og havde derfor ikke behov for søvn i løbet af dagen.

Kilde: Medicalnews Today