Et æble om dagen holder doktoren væk!

Både den -praktiserende læge og neurologen. Så der er masser af gode grunde til at spise æbler – altså udover, at de -smager godt og er nemme at have med i tasken.

Æbler er ikke kun kernesunde, men også hjernesunde. De er den primære kilde til næringsstoffet quercetin, der beskytter cellerne i hjernen mod at blive beskadiget. Quercetin hører til gruppen af flavonoider, der er naturligt forekommende kemiske komponenter, som giver planterne deres farve og har en særdeles høj antioxidativ aktivitet, der neutraliserer de fri radikaler, som ellers kan være med til at skade cellerne og på sigt give kræft eller hjerneskader som Alzheimer’s, Parkinsons eller andre aldersrelaterede mentale lidelser. Æbler er også rige på pektin, som er et plantefiber, der sænker forhøjet blodtryk og kolesteroltallet, styrker hjertet og forebygger tyktarmskræft. Undersøgelser viser blandt andet, at pektin reducerer værdierne af det skadelige kolesterol (LDL kolesterolet), der mangedobler risikoen for at udvikle hjertesygdomme, uden at det går ud over det gode kolesterol (HDL kolesterol). Som ekstra bonus indeholder æbler vitaminerne A, C og E, samt en række opløselige fibre, der så at sige skrubber indersiden af arterierne rene. Pektin er desuden også med til at stabilisere blodsukker- og insulinniveauet.

Æbler kan også forbedre din lungefunktion. Det skyldes æblernes antioxidantindhold, som kan være med til at forebygge sygdomme ved at bekæmpe den skadelige effekt af iltning af kroppens celler. Lungesygdom (specielt lungekræft) ses ifølge nye forskningsresultater sjældnere blandt personer, der spiser mange hårde frugter som æbler. Det er frugternes indhold af E-vitamin, der er med til at lette åndedrættet. En finsk undersøgelse viser sågar, at folk, som spiser mange æbler, havde en lavere risiko for slagtilfælde end dem, der ikke spiser så mange æbler. Endelig skulle æbler også holde de overflødige kilo væk fra badevægten på grund af frugtens høje fiberindhold, som hjælper kroppen med at fordøje bedre, hvilket fremmer et vægttab. Et mellemstort æble indeholder omkring 5 gram fibre, hvilket er mere end de fleste morgenmadsprodukter kan leve op til – som ellers er den fødevaregruppe, der bryster sig af at være rig på fibre. Derudover indeholder æbler næsten ikke noget fedt, så det er en snack, du med sindsro kan fylde dig med.

Et æble om dagen er altså nok, hvis du vil nyde alle de gavnlige effekter. Det er selvfølgelig bedst, hvis du vælger friske rå æbler, frem for mos, juice eller anden form for forarbejdede æbleprodukter, da de gavnlige stoffer primært sidder i skrællen. Desuden mister alle forarbejdet fødevarer altid en del essentielle næringsstoffer.