Denne artikel vil  prøve, at forklarer hvordan teknikken i kapgang er. Hvorfor er dette vigtigt? Teknik betyder rigtig meget for en hvilken som helst sportsgren. God teknik giver fordele som:

  • Færre skader – God teknik betyder automatisk også, at din teknik ikke er dårlig. Uanset hvilken form for motion man laver, så er dårlig form at bede om at komme til skade, før eller senere. Om det så er at squatte med 150kg på ryggen, eller flyve der ud af med kapgang.
  • Professionelt look – Kapgang kan for mange mennesker der ikke er vant til det, godt se sjovt ud. Nogle mennesker hader, at folk synes de ser “sjove” ud af den ene eller anden grund. Vi vil helst se professionelle og atletiske ud. God form giver en udstråling af seriøsitet, som ikke kun giver folk en mere positiv holdning til dig, men som også øger dit eget selvværd og dermed din effektivitet og resultater.
  • Bedre resultater – Teknik gør at du bruger mindre energi. Ikke kun det, men at du udnytter den tilbageværende energi bedre. Du kan med andre ord arbejde længere, hårdere og stadig komme dig hurtigere bagefter. Dette giver logisk bedre resultater og bedre motivation. Du kan blive ved længere og den positive spiral kører.

Hvordan gør man så?

Alt efter om det er konkurrence eller ej, er der nogle regler. Men lad os starte med at kigge på nogle få generelle ting, der gør en nybegynders teknik bedre:

  • Start med at gå i et behageligt tempo – Er du nybegynder er teknik vigtigere end at gå langt. Øv dig på de nedenstående punkter, frem for at lave så meget som muligt
  • Hold konstant kontakten med overfladen – Forskellen fra gang til løb er kort sagt, at når man løber “svæver” man kort imellem hvert skridt. I kapgang skal du sørge for at én fod altid rør jorden. Dvs. du starter med at løfte f.eks. det højre ben, og så snart du har sat det højre ben i jorden igen, løfter du det venstre ben.
  • Stræk det forreste ben helt ud og få det langt frem – Da du ikke kan “svæve”, er det vigtigt at dit forreste ben er helt udstrakt før du sætter det i jorden. Dette giver dig mere fremgang, og det voldsomme fremsving vil skabe en god start for dit næste skridt.
  • Få en rytme imellem ben, torso og arme – Dine arme skal skabe en svingende rytme imellem torso og ben. Dette gør at du udnytter energien bedre. Højre arm og venstre ben følges ad, og venstre arm og højre ben følges ad. Du vil få en langt mere stabil, sikker og hurtig fremgang.

Med disse tips kan du hurtigt komme godt i gang. Der er dog langt mere ved kapgang end som så. Har du nogle spørgsmål eller nogle gode råd at dele, så send endelig en kommentar.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”