Kapgang. Hvad er det og hvad kan det bruges til? Sådan ville de første spørgsmål du tænker på, nok være når du støder på termet “kapgang”. Langt de fleste af os tror, at vi nu om dage bliver nødt til at løbe, cykle eller svømme for at få motion. Det skal helst gå stærkt, og det ser i hvert fald altid ubehageligt ud. For dem der ikke er vant til det, er det også ubehageligt.

Dog glemmer folk at en god gammeldags gåtur, er en fantastisk motionsform. Det giver tid til eftertanke, er behageligt, kan nemt nydes med andre (det er nemmere at invitere til en gåtur end til 10km løb. Tro mig.). Dog oplever mange at den daglige gåtur bliver for ensformig og for let. Der mangler noget. Springet til løb virker dog så unægtelig stort, og tager man springet kender mange af os godt hvad der sker. 1-2 uger og så er det slut med det.

Sig hej til kapgang. Kapgang er en sports/motions form som mest af alt minder om en blanding imellem løb og gåturen. Navnet “Kapgang” siger ligesom sig selv. Kapgang har længe været til og er den dag i dag en populær sport.  Hvis du tjekker linket herunder vil du kunne se nogle atleter konkurrere i kapgang. Kapgang er den perfekte bro imellem gåturen og løbeturen. Eller bare for dig der trænger til variation.

Hvad kan kapgang så bruges til?

Pga. den intensive måde at gå på, giver kapgang nogle unikke fordele. Nogle få er:

  • Højere fedt forbrænding/kalorie forbrug – Da du er tvunget til at bevæge dig hurtigst muligt uden at gå i løb eller falde forover, kræver det koncentration og muskelkontrol. Dette kræver energi, og den vil komme fra kulhydrater og fedt fra din krop.
  • Bedre cirkulations system/bedre form – Da benmusklerne skal arbejde hårdt for at udstrække benet hurtigt, så gangen kan defineres som kapgang, sætter det hjertet på arbejde på en måde normale gåture ikke kan.
  • Idealt som bro imellem gåture og løb – Løb kan kræve teknik og udholdenhed, som mange nybegyndere ikke har. Kapgang giver dig mulighed for at få den nødvendige grundform, samt giver dig en kropsbevidst, der vil gøre det langt nemmere at udfordre løb senere hen.

Der er mange flere fordele forbundet med kapgang. Muligheder for socialisering, og konkurrence for de mere seriøse.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”