Nogle spørger om ældre mennesker må træne. De er trods alt blevet mere skrøbelige imens de er blevet ældre. Jeg kan godt forstå bekymringen, men jeg hørte engang følgende udtryk:

“Man bliver ikke ældre pga. af alder. Man bliver ældre fordi man stopper med at bevæge sig”

Selvfølgelig bliver man ældre selvom man bevæger sig. Men så smukt som citatet siger, så er grunden til at man bliver skrøbelig hovedsageligt fordi man ikke rør sig. Jeg kender flere ældre mennesker i alderen omkring 70år +. Nogle af dem sidder og har ondt og kan næsten ingenting. Nogle af de andre farer derimod rundt som jeg ved ikke ved. Der ville ikke være fedme i verden hvis alle bare var halvt så aktive som de gamle krudtkugler.

Man kan altid nå at komme i gang. Uanset hvor skrøbelig og forældet man føler sig, så er der altid et start niveau der passer. Det er vigtigt, især for ældre, at starte ud i et overskueligt tempo hvis de ikke har trænet så meget igennem deres liv. Man skal dog ikke være bange.

Jeg vil klart anbefale ting, som lette kropsøvelser i hjemmet eller i fitness centeret sammen med en personlig træner. Den personlige træner kan skabe tryghed indtil du føler du er erfaren og stærk nok til selv at gøre det. Desuden kan den personlige træner holde motivationen oppe. Lette kropsøvelser skal have fokus på naturlige bevægelser og styrke. Ved siden af kan ting som friske gåture, svømning, kapgang, hiking, aktiviteter i det vilde, dans, lunteture, have arbejde og lign være glimrende til at sætte pulsen lidt op og styrke krop og sind endvidere.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”