Mange mennesker, især kvinder, er interesseret i et  slankt look. Derfor er det ofte diskuteret, om man kan træne en muskel “slank”. Dog, hvis vi kigger helt konkret på det, så er det folk vil have egentlig ikke slanke muskler, men et slankt look. Dét er der en stor forskel på. Med det i bagtankerne, kan vi prøve at kigge nærmere på hvordan vi opnår dette:

Opnå en lav fedtprocent

Ens ben og arme ser altid store ud når man er godt polstret. En lav fedt procent vil logisk nok få ens lemmer til at se slankere ud. Kvinders fedtprocent ligger på omkring 18-25% for normal vægtige. Ved 18% begynder mavemusklerne af blive tydelige. Mænds normale fedtprocent ligger på omkring 12-15%. Under de 12% vil mænds mavemuskler så småt kunne ses. Et tip til at skære meget fedt af kroppen; Få alle hurtige, tomme kulhydrater væk fra din mad. Sukker, pasta, kartofler (ikke at de er usunde), hvidt brød og lign. er no go.

Vælg din sport eller fritidsaktivitet med omtanke

Vi har kort og groft sagt to typer muskelfibre i kroppen. De slanke, udholdne røde og de tykke, stærke hvide. Dem der ønsker et slankt look, skal sørge for at man har flest røde muskelfibre. De kommer af lav intensitets, langtids varende aktiviteter. De hvide kommer ved høj intensitet. Det betyder dog man ikke kan styrketræne, man skal bare gøre det på den rigtige måde. Styrketræning er ekstremt vigtigt for en velfungerende krop, og er nøglen til nemmere vægttab og vægt vedligeholdelse. Reglen er, træn intensivt en gang hver til hver anden uge, og kør færre gentagelser end 5 uden at gå til der hvor du ikke kan mere (også kaldet Failure). Dette gælder dog kun for jer der går efter det slanke look/ikke må tage på i vægt pga. jeres sport.

Hold vægten nede i forhold til fedtprocenten

Når vi samler de to overstående punkter, så betyder det at vi sørger for at holde muskelvægt og fedtprocent nede, og styrke og udholdenhed oppe. Disse vil tilsammen give et meget slankt og flot look. Husk at hvis fedtprocenten kommer under 18% ved kvinder og 12% ved mænd, begynder man at kunne se definitionen af musklerne. Det er dog lidt individuelt.

Generelt set er disse råd virkelig gode for jer der vil have et slankt look. Teknisk set kan man ikke “træne” en muskel slank. Alle der er fysisk aktive vil 100% få lidt større muskler end dem der intet lavre. Til gengæld kan du være super inaktiv og spise så super lidt som muligt, og du vil helt sikkert få tynde muskler. Dog kan det ikke anbefales, da der er mange helbredsmæssige farer ved den slags. Det skal lige nævnes, at lidt muskler altså giver nogle dejlige kurver på kvinder. Bare check gymnaster og andre atleter.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”