Cykling er en af de store og kendte sportsgrene, som man kan udøve i klub eller selvstændigt. Der er mange grunde til at begynde at cykle, og i denne artikel diskuteres forbrænding ved cykling, altså dit energiforbrug under cykling. Desværre er det ikke specielt enkelt at vurdere energiforbruget præcist.

Kalorieforbrænding ved cykling

Når du cykler, forbrænder du kalorier som i en hvilken som helst anden sport. Hvor meget du forbrænder, kan du gøre op på flere forskellige måder. Hvad der er mest præcist for dig, kommer an på din cykel, din træningsintensitet og mange andre ting.

Triatleternes udregning af energiforbrug

En metode som triatleter bruger til at udregne deres energiforbrug, er at tage udgangspunkt i løbetræningens tommelfingerregel, der siger, at 1 km løb = 1 kcal x kg kropsvægt. Vejer du 75 kg forbrænder du altså 75 kcal per km løb. Forholdet mellem løb og cykling er sådan, at 1 km løb svarer til 3 km cykling. Med andre ord forbrænder du 0,33 kcal x kg kropsvægt ved cykling.

Pulsuret som måler for din forbrænding

Er du ikke så meget til tommelfingerregler med store usikkerheder, kan du drage fordel af at bruge et pulsur. De fleste pulsure beregner energiforbrug ved de forskellige sportsgrene ud fra din puls. Det er ikke 100 procent præcist, men langt mere præcist, end nogen af de andre metoder.

Det ‘farlige’ ved denne type måling er, at din puls er temperaturafhængig, hvilket dit energiforbrug også bliver. Et godt eksempel er spørgsmålet om, hvor meget man forbrænder ved spinning. Spinning foregår som regel uden nogen former for ventilation. Det betyder, at temperaturen i lokalet stiger voldsomt. Din puls stiger, og dermed stiger dit estimat for dit energiforbrug også. Det kan hurtigt blive meget misvisende. Men cykler du udenfor, vil dit pulsur oftest give et godt estimat for din forbrænding.

“Dit energiforbrug afhænger af din form”

Det er hørt ofte, og langt hen ad vejen er det ikke sandt. Udsagnet påstår altså, at hvis du er i god form, vil det kræve dig mindre energi at bevæge dig 1 km. Det er sandt, men den fordel du får af bedre løbeøkonomi, er så lille, at det næsten ikke har nogen betydning for det endelige energiforbrug.

Overordnet set er det vigtigt at huske på, at når du bruger en model til at beskrive din forbrænding ved cykling eller en hvilken som helst anden sportsgren, er det kun et bud på din hvor meget, du forbrænder, og tommelfingerregler er og bliver tommelfingerregler.