shutterstock_115623766Så er ligestillingen under angreb igen. Mænd bør spise mere end kvinder. Sådan er det. Det handler primært om, at mænd typisk er større end kvinder og har større muskler.

Dit kaloriebehov bestemmes primært af dit køn, dit aktivitetsniveau, din højde, din vægt og din alder. Derudover er den mængde kalorier du skal indtage naturligvis afhængig af, om du vil bibeholde din vægt, tage på eller tabe dig, og i så fald, hvor hurtigt. Derfor er der heller ikke noget bestemt tal, der kan give svaret på hvor meget du skal spise. På http://www.kalorieberegner.dk/ kan du indtaste dine data og få et godt udgangspunkt. Men alle personer er forskellige, og tallet er kun et sted at starte. Hvis du spiser det antal kalorier du er blevet anbefalet, men vægten bevæger sig i den forkerte retning, så bliver du nødt til at ændre dit energiindtag.

 

Et par eksempler:
En 30-årig mand på 100 kg, 180 centimeter og med et lavt aktivitetsniveau har et dagligt energiforbrug på 2558 kcal.

En 25-årig kvinde på 80 kg, 168 centimeter og med det samme lave aktivitetsniveau har et dagligt energiforbrug på 1929 kcal.

Hvis disse to personer vil tabe sig, så bør de altså spise mindre end henholdsvis 2558 og 1929 kcal om dagen. Jo længere under det niveau de spiser jo mere vil de tabe sig. Hvis man spiser meget for lidt kan din krop reagere som hvis du var ved at sulte ihjel og begynde på nogle meget underlige ting for at holde på vægten. Det er temmelig usundt og ret ubehageligt. Det kan typisk ikke anbefales at spise mindre end 1200 kcal om dagen, selv på en ret ekstrem kur.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.