Hvor mange kalorier forbruger man på en dag? Et interessant spørgsmål, især for fitness entusiaster og folk der ønsker at tage på i vægt eller tabe sig.

Det kan dog være yderst besværligt, at finde ud af hvor meget man forbruger pr. dag. Alt afhængig af ens kost, køn, muskelmasse, aktivitet, stress niveau osv. kan ens daglige kalorie forbrug svinge.

Noget mange misser, når det kommer til kalorie forbrug pr. dag er, at det præcise tal egentlig ikke er vigtigt. Det vigtige er, at ens måde at måle det på er konstant, og at man går ud fra dét. Desto flere variabler man kan styre, desto bedre.

Mange siger at en gennemsnitlig kvinde har brug for 1500kcal (kcal er kilokalorier og  ikke kalorier) om dagen. Med mænd hedder det ofte 2000. Der findes dog mange varierende anbefalinger pr. dag. Som sagt, så er disse lidt ligegyldige. En mand på 100 kg og 70kg skal unægteligt ikke have den samme mængde mad at spise. Det samme med en aktiv og ikke aktiv person.

Kunsten er som sagt, at finde ud af hvor meget man ca. gennemsnitligt får pr. dag lige nu. Regn ca. ud hvad du spiser i gennemsnit (ikke snyde! Snaks, is, kage, cola og alt andet skal tælles med i de rigtige mængder). Herfra er det blot at konkludere, om man ønsker at tabe sig, tage på eller vedligeholde vægten. Så kan man derfra justere sin kost ligeså stille, og tælle efter nu og da. Efterhånden kan man se om man nærmer sig sit mål, eller om man kommer længere væk fra det. Juster derefter.

Desuden er alle kalorier ikke skabt ligeværdigt. 100kcal grøntsager og 100kcal chips giver ikke den samme mængde næring. Næring spiller meget ind på vægt tab og vægt øgning, for slet ikke at snakke om velvære og ydelse.

Der findes en masse avanceret modeller til at udregne ens kalorieforbrug pr.dag. Indenfor kortere fremtid har jeg planer om at beskrive disse modeller. Indtil da vil jeg huske dig på, at det ikke er det præcise tal der er vigtigt, men nærmere metoden og variablerne du bruger. Har du et tal, gælder det bare om at ændre det til det du ønsker.

Jeg er såmænd ligeglad om den mængde vægt jeg løfter i centeret bliver defineret som “1″. Bare tallet stiger fortsat med, at jeg løfter med god form.

Nogle spørgsmål eller i tvivl om noget? Skriv dit spørgsmål her, i forummet eller skriv en mail.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”