Dansker køber i stigende grad deres sushi på Internettet. Nye tal fra Just-Eat.dk viser en mangedoblet stigning i mængden af ris og rå fisk, der bestilles online. Det er de lidt ældre brugere, som står for stigningen – og de er ikke bange for at betale mere for deres fastfood.

I løbet af det seneste år er sushi blevet det helt store hit på nettet. Just-Eat.dk er Danmarks største formidler af fastfood på Internettet i Danmark, og de har oplevet en stigning i sushi-ordrer på flere tusinde procent i løbet af blot et år, og tendensen forventes at fortsætte.

Trenden forklares med, at det nu ikke kun er de helt unge, der bestiller mad online, også dem på over 35 vil bestiller online, og de har smag for andet end pizza. Samtidig er der opstået en generel forventning blandt forbrugerne om, at restaurantmad er noget man bestiller online og får leveret.

Mere professionelt marked

“Fremgangen skyldes i høj grad også, at sushi-kæderne er blevet mere professionelle. Der er tale om stærke koncepter med gode produkter og forretninger. Nu er de blevet modne til at servicere de mange kunder, der foretrækker at handle online, og det har de enorm succes med,” siger Morten Larsen, der er direktør i Just-Eat.dk.

Spændende trend, der ændrer fastfood-markedet

Forbrugernes forventninger til at kunne finde alle typer mad på Internettet afspejles også i antallet af søgninger på nettet efter blandt andet “sushi”. Det seneste år er antallet af søgninger efter sushi således steget fra få hundrede til mange tusinde søgninger via portalen.

“Vi synes det er spændende, at se hvordan markedet vokser og nicheprodukter går hen og bliver mainstream. Det er også interessant, at nye kundegrupper overtager de unges måder at bestille fastfood på. Flere og flere i gruppen på over 35 år bestiller mad online, og de stiller anderledes krav og bestiller ofte dyrere måltider,” fortæller Morten Larsen. Han påpeger, at trenden betyder mersalg for restauranterne og giver muligheder for, at nye spændende nicher opstår.