k vitaminVitamin K hører til gruppen af fedtopløselige vitaminer, hvis absorption er afhængig af fedtindtagelsen.

 

Vitaminet har en række essentielle betydninger, såsom i forbindelse med:

–       Knogledannelse og knogleomsætningen – dermed har det en vigtig betydning for den generelle sundhed af vores knogler. En stærk knoglestruktur er essentiel for sunde knogler, hvor K-vitamin sammen med calcium, fosfor, magnesium og D-vitamin er med til at kroppen kan bygge stærke og tætte knogler

–       Dannelsen af koagulationsfaktorer, hvilket betyder at vitamin K har en vigtig rolle i forhold til blodets evne til at størkne.

–       Aktivering af nogle specialiserede proteiner, som er involveret i koagulationen af blodet, hvor det går ind og ændrer en specifik aminosyre i proteinet, hvilket gør proteinet i stand til at binde kalcium. Denne proces er nødvendig for størkningsprocessen i blodet, og vitaminet er dermed med til at bevare et normalt niveau af de proteiner i plasma som har en rolle i koagulationsprocessen.

–        Dannelsen af proteiner som er involveret i knogledannelsen og mere specifikt har dette en betydning i forhold til kalkaflejringen i knoglevævet

 

Hvor finder jeg vitaminet?

Man finder vitaminet i kød og mejeriprodukter og især i de mørke grønne grøntsager, såsom blandt andet broccoli, grønkål, spinat, rucola, rosenkål, asparges, ærter og urter som purløg, persille og brøndkarse. Dette er bare et lille udsnit af de mangfoldige råvarer som indeholder K-vitamin, hvorfor det også ses sjældent at folk er i mangel på vitaminet, da udvalget er råvarer er bredt og dermed gør dette indtagelsen og opfyldning af behovet for vitaminet, nemmere.

Som sagt er det yderst sjældent at der forekommer mangeltilstande af vitaminet, da behovet dækkes via kosten og tarmfloraen. Men i tilfælde hvor det forekommer, kan det forårsage øget blodtendens og nedsat vitalitet.

Det skal til sidst nævnes at vi kun opnår sunde knogler gennem indtagelse af sund kost og indtagelsen af fødevarer som er rige på næringsstoffer som spiller en vigtig rolle i forhold til vores knogler. I sammenhæng med dette bør man dyrke motion og være fysisk aktiv dagligt, da den fysiske belastning er med til øge knoglemassen og ikke mindst muskelmassen, hvilket har betydning i forhold til muskelstyrke, balance og koordination. Derudover har motion en særlig rolle i forebyggelsen af knogleskørhed.

Af Nanna Aagaard Larsen