julemadDecember måned står i hyggens tegn, og det forbinder vi i Danmark med at spise. Den står på julefrokoster med lækker julemad, som i de fleste tilfælde nydes sammen med alkohol, i form af øl, snaps og andre alkoholiske drikke, såsom gløgg.  Julebagning er en central ting i mange hjem, da selve bageprocessen, duften som spreder sig i hjemmet og ikke mindst smagen, er med til at øge julestemningen. Vi er i denne tid grebet af traditionen, og de ting som hører med, hvor især ord som nydelse og hygge er centrale.

Alle disse ting er blandt dem som uløseligt hænger sammen med julen, men problemet ved dette er, at mange ser det som en mulighed for at kunne æde løs, hvilket resulterer i mange kalorier i sidst ende.

Men det er bestemt muligt, at få en hyggelig jul og december måned med færre kalorier.

 

Konkrete råd omkring maden, kunne lyde således:

Generelt er en af de klassiske fejl, er at vi glemmer vores daglige spisemønstre og i stedet foræder os til julefrokosten. Mange er af den opfattelse, at det er fordelagtigt at springe et eller flere måltider over, hvis man senere skal til julefrokost, dette er dog usandt, da dette netop vil lede til overspisning ved næste måltid. Sørg for at indtag små måltider i løbet af dagen, så du holder dit blodsukker stabilt og slipper for at få store udsving i blodsukkeret, som vil medfølge at vi propper os ved det næste måltid da appetitreguleringen er negativt påvirket. Vi vil dermed med stor risiko indtage mange flere kalorier end nødvendigt, hvilken kan medvirke til en uønsket vægtforøgelse.

 

– Begræns mængden af brød, og spis rugbrød frem for hvidt brød. Skær din skive rugbrød ud i 4 små kvarte. Dette giver dig mulighed for at lave 4 små hapsere, med forskellige delikatesser fra julebordet, hvilket både gør at du får smagt på mest muligt med måde, samtidig med at spare kalorier.

– Sørg for at begrænse dit indtag af kager, slik og chokolade. Julen byder også på råvarer som clementiner, tørrede frugter i form af dadler, figner og abrikoser, hvortil du kan supplerer med nødder. Med tiden er der udviklet en række sundere alternativer til de traditionelle småkager og julekonfekt – prøv dem af med et åbent sind.

– Alkohol udgør en stor del af traditionen. Der er stor forskel på hvorledes en øl, et glas vin eller en snaps bidrager til det samlede energiindtag. Overordnet set bør du overveje hvor meget du indtager, og eventuelt før du tager hjemmefra sætte et antal på hvor mange genstande du tænker du vil tillade dig selv at drikke. En tommelfingerregel bør være at der drikkes et glas vand pr. glas vin man indtager eksempelvis. Drik vand, rigeligt af det!

– Da det klassiske danske julebord ikke byder på de store mængder grøntsager eller salater, så kan du med fordel prioritere at indtage kød, de magre typer. Proteiner giver en høj mæthedsfornemmelse, hvilket vil medfølge at du spiser mindre. Dette er blandt andet laks, sild, æg, frikadeller, flæskesteg(uden svær), rejer etc.

– Bliv inspireret af de nyfortolkede retter til julen, hvor rødkålssalater er blandt en af dem som mange har taget til sig. Vær med til at præge din egen jul og oplev at julen kan smage ”usundt” og syndende selvom den har fået et pift i en sundere retning med nogle få justeringer. Lav dine egne traditioner eventuelt.

 

Julen skal nydes med alt hvad det indebærer, men gør det i moderate mængder og brug eventuelt 80/20 reglen, hvor man lever sundt og fornuftigt i hverdagene og så kan man bedre tillade sig, at skeje lidt ud i weekenden.

 

Af Nanna Aagaard Larsen