De fleste kender til tømmermænd – og har ytret den klassiske ‘dagen-efter-kommentar’: “Aldrig mere!”? Men hvorfor får man egentlig tømmermænd af alkohol? Hvad er symptomerne og ikke mindst: Hvordan kan du forebygge eller reparere på skaderne, når de ér sket?

Få svarene her i julefrokosttiden og inden nytårsaften – den ultimative højtid for tømmermænd.

Hvorfor tømmermænd?
Først og fremmest virker alkohol vanddrivende, fordi du udskiller langt mere væske, end du indtager. Desuden påvirker alkohol blodtilførslen til hjernen, hvilket sammen med dehydrering kan give en gedigen hovedpine. Samtidigt irriterer alkohol mavens slimhinder, hvilket kan give tynd mave, kvalme og opkastninger.

Forskellige kemiske stoffer, som giver alkoholiske drikke aroma, smag og farve, bidrager naturligvis også til skaden. Giftstoffet acetaldehyd har også en vis skyld i de værkende tømmermænd. Acetaldehyd dannes i leveren som et nedbrydningsprodukt af alkohol.

Forskning har også vist, at vort immunforsvar påvirkes i negativ retning af overdreven alkoholindtagelse. Når vi drikker, producerer immunforsvaret store mængder af de såkaldte cytokiner, hvilket bidrager til ubehaget efter en våd nat i byen.

Sådan kan du mærke om du har tømmermænd
Symptomerne ved tømmermænd er mange. Generelt er symptomerne tegn på en kropslig alarmtilstand. Måske erindre du følgende plagsomme symptomer: Hovedpine, generel uro kombineret med træthed, koldsved, muskelsvaghed, appetitløshed, kvalme, opkastninger, mavesmerter, diarré, overfølsomhed overfor lys og lyde, hurtige og uregelmæssige hjerteslag samt – naturligvis – en ubændig tørst.

Generelt skal du have mindst to af ovennævnte symptomer, før du er tømmermænd-ramt.

Forebyggelse og behandling
Heldigvis findes der gode råd til enten at undgå tømmermændene eller i det mindste minimere dem:

Inden du drikker:
Vær udhvilet og spis et godt måltid mad inden de fugtige udskejelser. Især olierig mad anbefales, idet det sænker alkoholoptagelsen. Nogle mener at indtagelsen af figenkaktus (Opuntia ficus indica) mindsker nogle af symptomerne ved tømmermænd, såsom kvalme og appetitløshed.

Når du drikker:
Vælg lyse alkohol-typer som vodka og hvidvin. Mørkere drikke som rom, calvados og rødvin indeholder flere kedelige biprodukter, der ikke ligefrem gavner dig dagen efter. Drik godt med vand undervejs for at modvirke dehydreringen. Ideelt set bør du drikke ét glas vand for hver genstand, du indtager.

Og begræns i øvrigt antallet af cigaretter! Overdreven fysisk aktivitet kan fremme udviklingen af tømmermænd – så snup en dansepause i ny og næ. Også den logiske: Stop drikkeriet i tide. Jo mere du drikker, jo større tømmermænd får du naturligvis.

Dagen derpå:
Har du drukket for meget, kan godt med vand (gerne en halv liter) og et par smertestillende piller før sengetid spare dig for en del ubehag næste dag. Når du vågner er mere vand og frugtjuice en god idé til at reparere på den udpinte krop. Undgå kaffe og mørke teer, idet de virker vanddrivende. Dét er det sidste, din krop har brug for.

Har du energien – midt i din selvforskyldte ubehag – er en gåtur og frisk luft yderst gavnlig. Og hvis du kan så: Sov dig fra problemet.

Tilbage er blot at ønske Jer alle nogle gode julefrokoster og en festlig nytårsaften – uden alt for mange tømmermænd!