juiceAf Nanna Aagaard Larsen

Et glas juice tæller for et stykke frugt/en grøntsag, ud af de anbefalede 6 om dagen, som fødevarestyrelsen anbefaler og som er, et af de 8 kostråd.

Grunden til dette er at juice indeholder:

–   Færre næringsstoffer
–   Færre fibre, hvilket også gør at det mætter mindre
–   Større energitæthed og dermed flere kalorier

 

Det er derfor vigtigt at pointere at juice ikke bør anses eller anvendes som en erstatning for frisk frugt og grøntsager, udover det enkelte glas om dagen. Det er vigtigt, at spise meget frugt og grønt, hvor det anbefales, at man kommer op på en mængde, der svarer til 600 g om dagen. Denne mængde har nemlig vist sig, at have en nedsættende effekt på risikoen for kræft og hjertekarsygdomme.

Derudover bør man variere sit valg af fødevare, og spise forskellige slags af både grøntsager og frugt. Man mener nemlig, at det er sandsynligt at det er samspillet mellem de forskellige vitaminer og mineraler og andre stoffer, i de forskellige typer frugt og grønt, som har en forebyggende effekt.

 

Er der forskel på de forskellige juicer?

Selvom mange tror juice bare er juice, så dækker betegnelsen både over frugtsaft og grøntsags saft. Med dette skal det siges, at der er stor forskel på de forskellige juice produkter og sukkerindholdet. Selvom juice har et naturligt indhold af frugtsukker (hvis den er lavet af frugt) og vitaminer og mineraler fra frugterne eller grøntsagerne, så findes der stadig en række produkter, som producenterne vælger at søde udover det naturlige indhold, og dermed så ikke er 100% frugt eller grønt.

Det er lovligt at søde juice med sukker, og producenterne har efter lovgivningen, lov til at tilsætte op til 15 gram sukker pr. 100 g, hvilket vil sige, at en liter juice kan lovligt blive sødet med 150 gram sukker.

De produkter som tilsættes sukker, skal have betegnelsen ”sødet” eller ”tilsat sukker”, på emballagen af varen. Derudover skal næringsdeklarationen også indeholde den maksimale mængde tilsat sukker. Al denne information er blandt andet til for, at man som forbruger ikke bliver vildledt, men at man derimod har bedre mulighed for at navigere rundt i den kæmpe mængde af fødevareprodukter, som vi dagligt bliver tilbudt i diverse supermarkeder.

 

Lav din egen juice

En anden mulighed, frem for at købe de færdiglavede og præfabrikerede produkter, er at presse sin egen juice. Dette kræver dog en juicer eller en saftpresser, som kan findes i mange prisklasser. Dette er dog en god investering og giver dig utallige muligheder, idet du kan sammensætte din egen juice og eksperimentere med de forskellige smagsvarianter i uendeligheder, samt at du slipper for alle mulige unødvendige tilsætningstoffer.