ClassPass har i de senere år haft kæmpe succes på det amerikanske marked med deres internetbaserede booking platform, som tilbyder kunderne en ”betal, når du træner” løsning i stedet for et traditionelt medlemsskab. Men i foråret oplevede selskabet for første gang modgang.

“Deres priser er ude af kontrol,” var således overskriften i Money Magazine, efter at selskabet hævede sine New York priser i slutningen af april. Og forfatteren bag den artikel var ikke alene med den holdning. I de følgende uger fyldte vrede forbrugeres kommentarer godt op på Facebook og andre sociale medier.

Forbrugerstormen kom i kølvandet på, at ClassPass havde sat prisen på deres ubegrænsede månedlige medlemskaberer til $200. Vel og mærke efter et voldsomt prishop, hvor ClassPass blot seks måneder tidligere havde sat prisen op fra den oprindelige pris på $99 til $125.

Den voldsomme forbrugerreaktion medførte også en rygtestorm om, at selskabets  CEO, Payal Kadakia, var på vej væk. Men det var da Kadakia, der et par måneder senere var ude og mane de mange rygter til jorden. “Vi kunne se en lille procentdel af vores brugere valgte at annullere deres medlemskaber, men det var i tråd med vores forventninger. Ligesom hun understregede, at selskabet analyserer priser på hvert enkelt marked før en stigningen, og at deres nye prispolitik er passende for markedet i New York.