12 tips til at sætte skub i din manglende træningslyst

Selvom du er glad for at træne, kan det godt være svært at holde gejsten oppe hele tiden. Manglende træningslyst rammer alle før eller siden. Og efter sommeren er der mange, der har svært ved at komme i gang igen. Men med den rette inspiration er det ikke så svært at bibeholde træningslysten og dermed opnå produktive og optimale træningstimer. Følgende gode råd kan i høj grad være med til at udvikle og stimulere træningslysten. Prøv at se på din træning med nye øjne og foretag et par justeringer – blot få ændringer kan gøre underværker. Og når resultatet begynder at indtræffe, vil

du se frem til at skulle træne. Din træning vil igen blive sjov og mere produktiv.

Inspiration er drivkraften bag al succes

1. Attitude
En positiv attitude overfor din træning er nødvendig for at få fremskridt. Tænk på hvorfor du gik igang med at træne. Genkald dine oprindelige mål og forsøg at finde din oprindelige entusiasme og få den tilpasset din nuværende træning.

2. Varier din træning
Variation er en vigtig ting for at bibeholde lysten. Gør en del af din træning til en leg, prøv nye kredsløbsmaskiner eller dyrk af og til andre former for sport end den du plejer.

3. Nye øvelser
Det er ikke underligt, at lysten kan svigte, hvis man dag ud og dag ind udfører de samme øvelser. Prøv nye øvelser eller skift imellem rækkefølgen på dem du bruger. Det vil gøre træningen sjovere og samtidigt stimulere til ny vækst.

4. Nye omgivelser
Hvis du træner i de samme redskaber og ser de samme mennesker år efter år, er det vel ikke så mærkeligt, at du af og til finder træningen kedelig. Prøv at træne andre steder. Du kan træne et nyt sted én gang om ugen. Eller prøve at træne en uge eller en måned i et nyt center. Nye omgivelser er en vigtig stimulans af såvel krop som sind.

5. Målsætning
Er det vigtigste af alt. Hvad vil du opnå med din træning og hvad skal du gøre for at dine mål bliver indfriet. Hvis du ved, hvad dit mål er, bliver det meget nemmere at fokusere din energi på at opnå det. Jo mere detaljeret du forestiller dig dit endelige mål, jo nemmere bliver det, at nå det.

6. Intensitet
For at give dig selv et positivt spark bagi, prøv da at ændre din træningsintensitet. Det kan du f.eks. gøre ved at lave færre sæt, men med tungere belastning og kortere hvilepause imellem sættene.

7. Vælg et nyt formål
At træne for sig egen personlige tilfredshed er det optimale, men af og til er det formål ikke nok til at bibeholde gejsten. Prøv at sætte korte mål med din træning. Du kan f.eks. træne for at se ekstra godt ud til den næste ferie eller til din gamle skoles årlige fest for tidligere elever.

8. Musikvalg
Musik er en ofte overset faktor, når det gælder om at få et ekstra energipust i den daglige træning. En investering i en walk- eller discman med musik, du tænder på, kan medvirke til at øge lysten til at træne.

9. Få en træningspartner
At træne med en anden person kan betyde utroligt meget for din motivation. Det forpligter at vide, at der er en, som venter. Men at vælge den rigtige træningspartner er en kunst for sig. Først og fremmest skal personen have mål med sin træning, der er i overensstemmelse med dine. Den personlige kemi skal være i orden, for I kommer trods alt til at tilbringe en del tid sammen. Vælg gerne en partner, der er lidt stærkere og evt. lidt mere rutineret end dig selv, det giver dig noget at arbejde henimod.

10. Søg positive påvirkninger
For at få eller bibeholde motivationen er det vigtigt, at du i størst muligt omfang omgiver dig med positive mennesker. Dine venner og familie bør bakke dig op og hjælpe dig til at nå de mål, som du går efter. Undgå at omgås folk, der ikke har forståelse for dine mål eller generelt er negative. Når det kniber med motivationen har du behov for at hente energi fra folk, der tænker positivt.

11. Restitution
For at få fremskridt og succes med din træning er det meget vigtigt, at såvel krop som sind får den nødvendige hvile og rigtige ernæring. Overtræning og/eller dårlige kostvaner vil tappe dig for energi og motivation hurtigere end noget andet.

12. Visualisering
Den ultimative motivation vil kunne opnås ved at forestille sig, hvad resultatet af dine anstrengelser vil ende med at blive. Er du f.eks. i stand til at kunne visualisere, hvordan det er, du ønsker, at din krop skal se ud, så er du allerede et langt stykke nærmere målet. Når først du kan danne dig et tydeligt indre billed af, hvordan din krop kunne se ud, vil de anstrengelser, der ligger foran dig for at indfri målsætningen, virke langt mindre uoverskuelige. Intet andet sted kan man hente så meget energi og mentalt overskud, som ved at danne sig et krystal klart indre billed af frugten af sine anstrengelser.