motivationINDRE MOTIVATION

ER NØGLEN TIL SUCCES

 

Træning giver øget velvære og fornyet energi, men det handler om at have de rigtige strategier, så du kan holde træningen ved lige.

 

Selvom du er typen, der træner og elsker det . Så har du sikker også oplevet, at du af og til har behov for et lille pift, der kan øge motivationen. Ifølge Dr. John S. Raglin, som er professor i kinesiologi ved Indiana Universitet, og som er ekspert i human fysiologi stopper halvdelen af dem, der er startet med at træne, fordi de ikke anvender de korrekte strategier. Mange anvender de eksterne kilder som motivationsfaktor – nyt tøj, nyt udstyr eller nye træningscentre, og dette er ikke holdbart i længden, understreger Raglin: ” en ny cykel eller et par nye sko kan måske få dig ud på ruten et par gange, eller det kan anvendes som motivationsfaktor, men det er ikke udstyret, som holder dig ude på ruten.” I længden handler det nemlig om indre motivation, og det er dine tanker og følelser, der får dig til at holde ved din træning – ikke et par nye sko. Derfor må du udruste dig med nogle strategier, som kan ændre dine tanker og følelser i forbindelse med din træning. Det handler om at styrke den indre motivation, og vi vil give dig nogle strategier til, hvordan du kan lykkedes med det.

 

 

6 tips til motivation

 

 

1. For træt til at træne..?

Hvis du er fuldstændigt udmattet efter en lang, sej arbejdsdag, figurerer træning formentligt ikke øverst på din ønskeliste. Men Dr. Raglin anbefaler, at du ikke dropper træningen på grund af træthed, fordi “træning vil rent faktisk få trætheden til at forsvinde, selv hos folk, som lider af kronisk træthed har træning en opkvikkende effekt”, understreger Raglin.

 

STRATEGI

Prøv at træne på en ny måde, foreslår Raglin. Enten kan du prøve en ny

aktivitet, eller du kan træne, som du plejer men på en ny måde (eksempelvis kan du træne tungere og med færre gentagelser eller lette med flere gentagelser).

 

2. Er dine muskler ømme..?

Hvis du er i gang med at træne dig op til en vigtig konkurrence, og du føler dig træt og udkørt, inden du burde have peaket, så behøver det ikke have noget at gøre med motivation. Det kan ganske simpelt skyldes, at du er kommet i overtræning.

 

STRATEGI

Hvis dette er tilfældet, foreslår Raglin, at du trapper ned med træningen og giver din krop lidt hvile i et par dage. “Overtræning kan være invaliderende, men hvis du opdager det i tide, kan du sagtens nå at komme oven på igen”,understreger Raglin. Typiske tegn på overtræning er, at du føler dig træt udover det sædvanlige, og at dine muskler føles tungere end de plejer.

 

3. Er du i dårligt humør..?

Træning er potentiel medicin, men du skal huske at tage den! Nyere forskning viser, at træning virker lige så godt som medicin, når vi det handler om at kurere en lette til milde depressioner. Dog understreger Raglin, at det i svære tilfælde altid er bedre at konsultere en læge for at få noget “rigtigt” medicin. Et studie foretaget af Medicinsk Institut på Texas Universitet viste i øvrigt store fremskridt hos patienter med svære depressioner, som udover at tage medicin også trænede.

 

STRATEGI

Hvis du er i dårligt humør eller føler dig trist til mode, så er det bare om at komme hen til det nærmeste fitnesscenter. Hvis fitnesscenteret virker for klaustrofobisk, kan du benytte dig af den frie natur til at træne i – snup dig et powerwalk eller tag ud på en god cykeltur. Det vil med garanti lysne dit humør.

 

 

4. Har du ikke fundet den træningsform der tiltaler dig..?

Personlighedstype kan spille en enorm rolle i forhold til, hvilken type motion du godt kan lide, og den spiller ligeledes en afgørende rolle for, hvad der motiverer dig. Dr. Koenig har lavet en personlighedstest, som kan hjælpe dig til at finde ud af, hvilken type sport, du ville komme til at holde af. “Ligesom vi ofte falder for bestemte typer, når vi taler om kærlighed, så kan vi altså også falde for en bestemt type når det drejer sig om sport,” understreger Dr. Koenig.

 

STRATEGI

Du skal finde ud af, hvilken type du er, og derefter skal du finde en sport, der matcher din personlighed. Det er vigtigere at finde ud af, hvilken type, du er, end det er at købe dig fattig i tøj og udstyr. Og hvis smart tøj og smart udstyr alene kunne motivere folk til at dyrke sport og blive ved med det – ja så burde stort set samtlige danskere være fuldt aktive og i deres livs form! Derfor må du finde din sport og ikke mindst din måde at dyrke den på. Hvis du eksempelvis elsker at løbe men finder det for ensomt – så kan du melde dig ind i en løbeklub.

 

 

5.Føler du dig for stresset til at træne..?

Hvis du føler dig stresset, kan motion have en positiv virkning. Dr. Raglin påpeger, at du kan varme op til din træning med en tur under den varme bruser. Alene dette kan sænke stressniveauet væsentligt.

 

STRATEGI

Hvis du er stresset, kan det være en god ide, at lave noget træning, som har en monoton karakter. Dette vil give dig ro, og samtidig kan det give luft for tankerne, og du kan være så heldig, at din træning faktisk kan hjælpe dig med at løse nogle af de problemer, som gav dig stress. Hvis du føler dig stresset, et det vigtigt, at du ikke stresser gennem dine øvelser.

 

 

6. Orker du ikke at starte træning, fordi du er bange for at give op…?

Der er ingen tvivl om, at negative tanker kan spolere din indre motivation. Frygten for at fejle kan uden tvivl forårsage, at du vil fejle. Ligeledes kan du ofte komme i en situation, hvor du ikke har fået trænet i et par dage, og derfor tænker du, at “så kan det hele også bare være lige meget”

 

STRATEGI:

Først og fremmest er det vigtigt, at du ændrer dine tanker, så de bliver positive. Tænk positivt og få positive resultater. Endvidere er det meget vigtigt, at du ikke giver op, fordi du ikke formåede at overholde det træningsprogram, du fik lavet i første omgang. “En alt eller intet tilgang virker ikke”, siger Raglin. Hvis du dropper ud af et træningsprogram, fordi det var for hårdt, eller fordi du opdager, at det ikke lige er dig, så er det vigtigt, at du anskuer det positivt. Nu har du i hvert fald fundet ud af, hvad du ikke kan lide, og så er det om at bruge denne erfaring til finde ud af, hvad du så kan lide. Man kan ikke vide, hvad man kan lide, før man har prøvet det, så det er bare om at komme i gang med at prøve dig selv af – er du til badminton?, karate?, spinning? Kun erfaringen vil vise dig det.

 

TRÆN EFTER DIN SINDSTILSTAND OG STYRK HUMØRET

 

HVIS DU ER GLAD: Udnyt din tilstand af lykke til at få ekstra ud af din træning. Tag nogle flere sæt eller træn hårdere, end du plejer.

 

HVIS DU ER KED AF DET: Selv moderate former for bevægelse vil kunne løfte din sindstilstand, og de positive eftervirkninger vil vare ved nogle timer efter træningen.

 

HVIS DU ER SUR: Hvis du vælger at slå til en pude, for at få afløb for dine frustrationer, kan du risikere, at din tilstand forværres. Du skal forsøge at ændre dine følelser, ikke at intensivere dem. Tag en løbetur i skoven eller en aerobic time.

 

HVIS DU ER STRESSET: Svømniing eller løb eller yoga vil have en meditativ og afstressende effekt på dig.

 

HVIS DU IKKE ER I HUMØR TIL TRÆNING: bid det i dig og kom af sted!