Vi hører regelmæssigt om hvordan de bedste intentioner ikke bliver udført i praksis. Dette ses utvivlsomt oftest i forbindelse med sunde spisevaner, hvor mange ender i hulrummet mellem intention og praksis. I øjeblikket udføres der forskning ved Teagasc Food Research Centre, Ashtown, og University College Cork, hvor man forsøger at afkode dette hul mellem intention og adfærd i forbindelse med sunde spisevaner. Denne forskning vil give en bedre forståelse for forbrugeradfærd inden for områderne sundhed og ernæring. “Denne forståelse tager fat på et meget vigtigt mål for de nationale beslutningstagere samt for fødevareindustrien i Irland og i EU,” forklarer Dr. Sinéad McCarthy, Teagasc Food Research Centre, Ashtown

Undersøgelsen, som forelægges i en artikel i Teagasc’s videnskabsmagasin TResearch, fandt ud af at personer, som planlægger deres tid, har mere sandsynlighed for i praksis at udføre deres intentioner med succes sammenlignet med dem, som ikke lægger planer. “Derudover er det nødvendigt for mennesker at evaluere og føre tilsyn med deres målsætninger for at realisere deres gode intentioner. Dette har en tilbagekoblingseffekt på deres adfærd. Kontrol og coping-mekanismer er altafgørende for at opretholde indsatsen og den gode adfærd, når de står over for forhindringer og fristelser. Disse observationer underbygger idéen om at det at opretholde en sund vægt i et overvægtigt miljø kræver mere end bare instinkt, det kræver også en bevidst indsats,” siger Dr. McCarthy.

“Resultaterne fra denne forskning er i overensstemmelse med de beviser vi finder i forskningslitteraturen og man kan konkludere at planlægning, overvågningsaktiviteter og coping-kontrol/selvkontrol er tre vigtige funktioner i overgangshulrummet mellem adfærdsmæssig intention og adfærdsmæssig praksis. En dybere forståelse for disse koncepter er utvivlsomt vigtig, når man forsøger at facilitere indsatser for sundhedsmæssig adfærdsændringer. Disse tre koncepter bør overvejes og italesættes, idet fødevareindustrien bestræber sig på at gøre ‘det sunde valg’ til ‘det nemme valg’ for forbrugerne,” forklarer Dr. McCarthy.

Kilde: Teagasc, AlphaGalileo Foundation.