Swiss ball eller træningsbold på dansk, er en glimrende måde at få motion på. Det er en sjov måde at træne på, og bolden muliggøre mange øvelser og variationer. I denne artikel vil jeg beskrive et par generelle regler, og derefter vil et par videoer fra youtube demostrere nogle af de øvelser man kan lave med en swiss ball.

Først og fremmest skal man have et formål med træningen. Formålet kan være hvad som helst. Det kan være vagttab, træning af en bestemt muskelgruppe, generel motion eller hvad det nu end måtte være.

Du skal have en bold der passer til din højde. Der findes flere størrelser, men der er som regel en guide der hvor man køber bolden. Vælg den som passer til dig ud fra guiden.

Husk at træne hele kroppen. Både eksplosive øvelser og langsomt udført øvelser kan anbefales. Desuden kan det sagtens betale sig, at supplere sin swiss ball træning med andre motions former. Styrketrænere, svømmere, løbere såvel som så mange andre kan have glæde af en swiss ball. Dette gælder selvfølgelig også jer der hovedsageligt kun træner med en swiss ball, så i får også glæde af andre slags træning. Varier træningen.

Åndedræt og fokus på afslappede muskler såvel som hårdt spændte muskler, er vigtigt. Bløde muskler giver smidighed og hårde muskler giver styrke (groft sagt). Begge dele er en vigtig del af god motion.

Er der nogle spørgsmål, er du velkommen til at skrive. De følgende videoer kan give dig inspiration til hvilke øvelser du blandt andet kan lave:

Denne video er den første i rækken af en lang række gode øvelser der kan bruges med en swiss ball.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”