Mange der ikke træner eller dyrker motion siger ofte de ikke har tid til det, eller at de ikke har overskuddet. Når vi ser nærmere på vores hverdag, så kan vi altid konkludere én ting når vi siger den slags; Det passer ikke. Ikke helt. Der kan være tider hvor overskuddet ganske enkelt ikke er der, men vi har altid tiden. Uanset hvad. Og trods vi ikke altid har overskud hver dag, så nægter jeg at tro på folk ikke har overskud året rundt. I så fald vil jeg råde dig til at gøre noget ved dit liv. Nu.

Vi alle har de samme 24 timer i døgnet. Ud af de 24 timer sover vi i gennemsnit de 8 væk. Mange arbejder yderligere 8 væk. Men hvad med de sidste 8 timer? Hvad går de til? Mange vil sige, at de har ansvar som børn og familie. Unge mennesker vil sige de har lektier. Nogle vil sige de også skal have lov at slappe af engang imellem. Uanset hvad undskyldning du har, så er den ikke god. Ja, undskyldning. For det er ikke mere end det. Nogle vil indrømme, mens andre vil sige jeg ikke aner hvad jeg taler om. Til jer der kan se min pointe, synes jeg vi skal kigge hurtigt på hvordan vi får skabt lidt “tid” til træning.

  • Lær at sige nej til dig selv og andre – Det tager 30min for at træne. Både styrke og motionstræning kan klares uden udstyr og kan gøres indenfor hjemmets fire vægge. Prøv kropsvægt squats og hindu squats. Jeg kan love dig du vil få et hjerte af stål. Ønsker du at blive stærkere? Håndstands armbøjninger og armbøjninger på én arm vil give dig en stærk overkrop. Pistols (squat på ét ben) vil give dig stærke ben og knæ uden problemer. Der findes et hav af flere øvelser, det er bare om at lære at kende dem.  Du har det du skal bruge. Viden, mod, viljestyrke og 30min 2-5 gange om ugen er hvad du har brug for. Har du ikke tid til det? Sig nej til nogle af dine dårlige vaner. Sig nej til dine venner der altid vil dig noget. Ikke sige nej heletiden, men nok til at åbne 30min tidsrum. Dét kan enhver klare. Hvis ikke, har du et problem.
  • Lær at prioritere – Træning tager som sagt ikke mere end 30min nogle gange om ugen. Nedprioritere de sidste 30min fjernsyn, går den halve time tidligere i seng og stå tidligere op. Start dagen med dit træningsprogram og mød dagen med større energi og mindre stress end nogensinde før. Vi har alle tiden til at træne. Det er blot ikke alle der prioritere træning særlig højt.
  • Brug de små tidshuller – Vi alle spilder noget tid om dagen. Vi står næsten altid og venter. Hvis man har lidt viljestyrke, kan man sagtens når at øve/træne en enkelt styrke øvelse, eller tvinge hjerte op lige til inden man begynder at svede. Har du 5min? Hindu squats skal nok få din puls op. Prøv at bruge fantasien. Meget lidt giver meget i længden. Tænk hvis du lavede 10 armbøjninger 3-4 gange om dagen når du alligevel stod og ventede/kedede dig? Det er 30-40 armbøjninger om dagen. 900-1200armbøjninger om måneden og 10800-14400 armbøjninger om året. Blot for noget der ville tage dig 5min om dagen hvor du alligevel ville have spildt tiden! Om ikke andet er det bedre end 0 armbøjninger om året, ikke sandt?

Som du kan se, kan du selv med 5min om dagen nå ret meget på et år. Om du så starter i det små, er lige meget. Bare du starter. Du har ingen undskyldning. Kom igang.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”