shutterstock_114105151 kopiJeg vil gøre læseren opmærksom på, at jeg ikke er professionel, og den bedste måde at genoptræne forskellige skader på kan variere enormt fra person til person, trods at skaden er ens i natur. Handl på eget ansvar.

En sprængt achilles. Lige til et godt mareridt. Dog sker det, og den eneste vej frem efter skaden er genoptræning. Men hvordan? Hvor meget? Hvor hurtigt? I sandhed noget der er svært at svare på. For det meste er det kun ejeren af skaden, der kan bedømme og sige om det går for stærkt eller ej. Jeg vil anbefale med hvilken hastighed man går frem. Ejeren af skaden og vedkommendes læge er de eneste der har ret til at bedømme den slags. Jeg kan dog foreslå en række øvelser og ting man kan gøre for at komme i gang igen i roligt tempo. Her er nogle forslag:

  • Gåture – En glimrende måde at få rørt sig på. Det er lav intensitet. Det er forfriskende. Det er tankevækkende. Det kan gøres med andre. Det er hyggeligt. At gå er alle tiders form for aktivitet, især for folk der har skader eller er svækkede. For folk med sprængt achilles, er det en måde at få gang i det skadede ben igen. Arbejd dog op til at kunne gå 1time i frisk gang.
  • Powerwalking/Kapgang ­– Hvor sjovt det end ser ud, så er det en glimrende motions form. Især for folk der skal arbejde sig op til noget mere intensivt end gåture. Kapgang vil udfordre ens ben og være en sikker måde at fornemme på, om man er blevet stærkere i det skadede område.
  • Løb ­– Er man noget et stykke ind i genoptræningen, kan løb være den perfekte udfordring. Løb i ens eget tempo kan være perfekt. Vil man gerne have lidt kontrollerede forhold, kan et løbebånd anbefales. Husk at starte langsomt op.
  • Balance bræt – Ustabile overflader kan være glimrende stimuli til en sprængt achilles. Prøv med to ben eller på et ben. Prøv at gøre det svært med vilje.
  • Squat – Denne øvelse kan laves med kropsvægt og kan derfor være meget mild. Den tvinger achilles til at arbejde sammen med resten af benet, hvilket gøre den til en meget effektiv styrke ikke kun af achilles, men også resten af kroppen.

Der er unægtelig flere ting man kan gøre, men nogle af disse øvelser ovenover er klassikere, og de virker. Husk at tålmodighed er kodeordet når det kommer til genoptræning. Vær tålmodig og modig. Vær ikke bange for at presse på, men vær heller ikke for stolt til at trække dig tilbage hvis det skal være.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”