Der kan være mange grunde til at man ikke kan falde i søvn. Frem for at gå i detaljer med hvordan man tackler helt specielle insomnia problemer, så vil jeg kigge generelt på hvad man kan gøre for at forbedre sin søvn og falde hurtigere i søvn.

  • Sund kost og motion – Atter engang kan sund kost og motion gøre underværker. Har du en sund krop der er bygget af sund kost og motion, så vil du unægteligt have nemmere med at falde i søvn og sove bedre. Motion i sig selv, gør det nemmere at falde i søvn. Lad dog være med at lave motion 3-4 timer inden du skal i seng. Motion har en effekt på kroppen, der gør at man ikke kan sove lige efter. Desuden kan visse madvarer som kaffe og grøn the, have en effekt der forhindrer en i at falde i søvn. Kig rundt efter artikler om sund kost og motion.
  • Minimer stress – Følelsen af en vigtig begivenhed, følelsen af dårlig samvittighed, følelsen af travlhed, følelsen af ikke at kunne overskue sin hverdag, er alt sammen med til at skabe stress. Stress frigiver hormoner der har en negativ effekt på søvn kvalitet og evnen til at falde i søvn. Fjern dit stress og fald nemmere i søvn.
  • Få mere lys og hav en søvnrytme- En ting der vigtigt, både for kvaliteten af søvn og evnen til at sove godt, hænger meget sammen med lys og ens døgnrytme. Desto mere lys du får, desto bedre sover du. Det er pga. nogle hormoner der bliver frigivet når vores øjne kommer i kontakt med lys. Hvis du har en fast døgnrytme, så vænner kroppen sig desuden til at skulle sove på det tidspunkt. Det er sundere, og det gør det lettere at falde i søvn og stå op. Det kræver dog som regel nogle dage til en uges tid, før at rytmen er slået ordentlig fast.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”