søvnSøvn er en fysiologisk nødvendighed for alle levende væsener. For menneskets vedkommende sover vi en stor del af livet.

Spædbørn sover næsten hele døgnet. Småbørn har behov for ekstra middagssøvn. Unge mennesker skal helst have 8-9 timers søvn hver nat, mens voksne kan klare sig med 7-8 timer eller mindre. Mange ældre kan klare sig med endnu mindre søvn.

Hvor meget søvn, man har brug for, er individuelt og falder som nævnt med alderen. Generelt siger man, at søvnen har været tilstrækkelig, hvis man føler sig udhvilet om dagen. Dette kan for nogens vedkommende betyde et søvnbehov på 6 timer, mens andre må op på 9 timer for at opnå en følelse af tilpas energi og overskud. Behovet er altså forskelligt og begge dele er normalt. Hvor meget, vi er i stand til at sove, afhænger dels af vores indre døgnrytme og dels af adfærdsmæssige faktorer.

 

Gavnlige virkninger ved en god nattesøvn:

  • bedre humør
  • bedre velvære
  • lettere at ændre vaner
  • lettere at leve sundt
  • forebygger overspisning
  • mere energi og overskud til motion
  • fremmer udskillelsen af affaldsstoffer
  • holder kroppen sund
  • forkorter helbredelsestiden under sygdom