Hvor meget fedt om dagen har man brug for? Et meget interessant spørgsmål. Hvis du kender mig, vil du vide at jeg altid går ind for individualitet. Dvs. hvad, hvor meget og hvordan varierer meget fra person til person. Selv den samme person skal ikke altid have det samme, da det kommer meget an på alder, nuværende mål og lignende ting.

Det er også svært at sige med fedt. Man kan ikke blot kigge bag på en varedeklaration, regne ud hvor meget fedt der er i alt det man har spist og lægge det sammen. Alt efter hvad for en type fedt det er, og hvordan den er tilberedt, kan egenskaberne hos fedtet svinge meget. Derfor burde det spørgsmål mange af jer burde stille er: “Hvordan får jeg mere af det sunde fedt og mindre af det dårlige fedt?”.

Godt fedt kan man ikke få for meget af i en varieret kost. Hvis du spiser sunde madvarer der er tilberedt med omtanke, kan du være sikker på at det er sundt fedt du får 90-100% af tiden. Det kan ennda direkte anbefales at tage ekstra fedt i tilskud. F.eks. fiskeolie, planteolier og levertran er glimrende kilder til sundt fedt.

Usundt fedt derimod kan du næsten kun få for meget af. Usundt fedt er oftest det der findes i masseproduceret madvarer. Det er som regel menneskeskabt eller modificeret, så madvarerne holder sig længere. Desuden er fedt en billig ting der giver masser af smag. Denne behandling af fedtet gør det desværre til en meget usund ting for os mennesker. Indtager vi for store mængder af det kan det ikke kun gøre os unødvendigt fede, men også påvirke vores krop i en negativ retning.

Hvis jeg skulle slutte af med at give en anbefaling, så vil det være få så meget af det sunde fedt som muligt. Du skal i hvert fald ikke spare på det. Undgå så meget masseproduceret mad som muligt, så er du ikke helt i den gale retning.

Jeg vil ikke give nogle “gram pr. dag” anbefalinger. Om du er i gang med at tabe dig eller tage på i vægt, så er sundt fedt en essentiel del af din kost. Lad for guds skyld være med at springe den over.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”