Det er blevet januar og tid til at komme op i omdrejninger igen efter julepausen.
Du ved lige præcis, hvad du gerne vil med din krop, men ved du, hvordan du opnår det? Der er et mylder af timer på centrenes holdplaner, men hvad er bedst, hvis du ønsker at opnå et vægttab efter julens madorgie?

Denne oversigt sporer dig ind på de helt rigtige hold, så du bruger din træningstid optimalt.

Vægttab eller rettere fedttab, opnås ved at du sørger for, at dit energiforbrug er større end dit energiindtag. Du kan enten sætte ind med hensyn til kosten, træningen eller begge dele. Ved al intensiv aktivitet, muskulært såvel som kredsløbsmæssigt, vil du sætte din forbrænding i vejret, så du kan benytte begge metoder. Ved intensiv styrketræning er der både en vis forbrænding under træning samt en relativt lang efterforbrænding. Og det vigtigste af det hele: Når du styrketræner, får du mere aktivt muskelvæv, som på sigt øger din samlede forbrænding – i både hvile og under træning! Almindelig bodytoning, også kaldet stram op, giver en vis effekt, men ikke nær så meget som almindelig styrketræning. Suppler gerne holdtræningen med styrketræning.

Al holdkonditionstræning er effektivt i forhold til at forbrænde kalorier, så du kan vælge mellem det du bedst kan lide. Jo mere intensivt, jo bedre – hvis du er i fysisk form til det. Hold som er relativt simple koordinationsmæssigt gør det let at sætte alle kræfter ind på at få forbrændingen i vejret. Gode hold er løbehold og BodyBike. Traditionel aerobic, power dance og steptræning er også oplagte, da de også har en pænt høj intensitet og tilsvarende høj forbrænding.

Men husk at:

1) vælge et niveau, hvor du let kan udføre øvelser, så du kan følge med til det hele.

2) du selv skal bidrage til intensiteten ved at bevæge dig meget og med store bevægelser.

NB: Suppler gerne holdtræningen med traditionel styrketræning og skær ned på kosten, så dit energiforbrug er større end dit energiindtag.

Husk også at læse om vores fire motivationstips til vægttab her.