Det kan være svært at få svar på hvad en normal fedtprocent er, og svaret afhænger i mange tilfælde af hvem du spørger.

Badevægten, spejlet eller fedtprocent?

Mange bruger badevægten som mål for, hvor godt det går med slankekuren eller kostomlægningen. Andre bruger spejlet og nogle helt andre bruger målebånd. Og så er der dem, der bruger fedtprocenten som målestok for fremgang (og i visse tilfælde tilbagegang). Der er fordele og ulemper ved de forskellige metoder, men der er ingen tvivl om at fedtprocenten kan være et rigtig god metode til at måle ændringer i din kropssammensætning.

Fedtprocenten som et mål

Som tommelfingerregel gælder det, at mænds fedtprocent bør ligge mellem 10 og 20 %, mens kvinders skal ligge mellem 20 og 30 %. Det er generelle tal, der dog også afhænger af alder og andre parametre som genetik.

Er en lav fedtprocent usundt?

Når fedtprocenten bliver for lav, hvilket vil sige under 10 % for de flestes tilfælde kan det betyde at du er for tynd. Hvis du er for tynd kan det have en hel række negative følgevirkninger, og du risikerer fx:

  • at du får nedsat modstandskraft mod infektioner
  • at du får for lavt blodtryk med svimmelhed til følge
  • ikke at have et energioverskud at tære på, fx i tilfælde af sygdom.
  • unaturlig træthed, fordi kroppen mangler vigtige næringstoffer pga. dårlig/for lavt næringsindtag
  • at det påvirker din hormonproduktion. For kvinder kan det betyde atmenstruation udebliver eller ophører helt

Når fedtprocenten bliver for høj, hvilket er over 20 % for mænd og 30 % for kvinder risikerer du blandt andet at udvikle:

  • Type 2-diabetes
  • Hjerte-kar-sygdomme
  • Blodpropper i hjertet
  • Blodpropper i hjernen
  • Galdesten
  • Brystkræft
  • Tyktarmskræft
  • Slidgigt i hånd, knæ og hofter