Der findes tre grundlæggende kropstyper. Ectomorfen, endomorfen og mesomorfen. De tre kropstyper af deres egne helt specielle træk. Dette er dog blot grove inddelinger, og der findes blandinger af de 3. Fordelen ved at kende sin kropstype er, at man kan arbejde sammen med sin krop frem for imod den. Alt efter hvilken kropstype forskellige mennesker har, så er deres fitness mål ofte forskellige. Desuden har hver kropstype hver deres fordele og bagdele.

I denne omgang skal vi se på hvad en mesomorf er. En mesomorf har nogle af følgende træk:

 

  • Atletisk, muskuløst bygget
  • Kraftige, mellemstore knogler
  • Stærke led
  • En blanding imellem røde og hvide muskelfibre
  • Er egnet til langt de fleste sportsgrene. Er dog bedst til de eksplosive
  • Vejer godt til, men pga. af muskler
  • Er flotte at se på
  • Har relativt nemt ved at holde af fedtet af kroppen
  • Er egnet til de fleste aktiviteter og er god overall. Har dog svært ved at slå ectomorfen og endomorfen på deres naturligt egnede områder
  • Har et mellemt stofskifte
  • Ser muskuløs og ædret ud. Bliver ofte fremhævet som fitness ideal. Tænk græsk skulptur.

Mesomorfen er den de fleste vil være nu om dage. Alle vil se muskuløse og atletiske ud. Mesomorfen har denne kropstype af natur. Dog er mange mesomorfer dovne, da de allerede ser godt ud, og opnår derfor sjældent det potentiale de egentlig har. Mesomorfen er mest egnet til kampsport, da mesomorfen har en god balance af udholdenhed, styrke og hurtighed. Som nævnt i punkterne, så har mesomorfen svært ved at slå ectomorfer når det kommer til udholdenhed, og endomorfen når det kommer til styrke. Mesomorfen er dog stadigvæk den kropstype der er mest afbalanceret, og måske netop også derfor også det der bliver set som det kropslige ideal.

Alt efter hvad ens fitness mål er, så skal man tage hensyn til en del når man er ectomorf. Især hvis man vil tage på i vægt eller blive stærkere. Ectomorfen er ofte overrasket over den mængde mad der skal til for at bringe dem op i vægt. De skal teknisk set også spise mere end de to andre kropstyper, da deres krop af natur vil gøre alt hvad den kan for at holde vægten nede. Mange ectomorfer frygter også ofte at få lidt fedt på kroppen. De glemmer dog, at takket være deres krops natur, er det ganske let for dem at gøre dette senere i et træningsforløb.

Kan du definere dig selv som en mesomorf?  Hvis du kan og har et specifikt træningsmål, så skriv og spørg hvordan du mest effektivt kan gøre det.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”