Der findes tre grundlæggende kropstyper. Ectomorfen, endomorfen og mesomorfen. De tre kropstyper af deres egne helt specielle træk. Dette er dog blot grove inddelinger, og der findes blandinger af de 3. Fordelen ved at kende sin kropstype er, at man kan arbejde sammen med sin krop frem for imod den. Alt efter hvilken kropstype forskellige mennesker har, så er deres fitness mål ofte forskellige. Desuden har hver kropstype hver deres fordele og bagdele.

I denne omgang skal vi kigge på endomorfen. En endomorf har nogle af følgende træk:

  • Kraftigt bygget
  • Store knogler
  • Stærke led
  • Flest hvide muskel fibre frem for røde muskelfibre
  • Er bedre til tungt arbejde
  • Vejer meget
  • Er store at se på
  • Har svært ved at holde fedtet af kroppen
  • Er ikke egnet til aktiviteter der kræver meget bevægelse og langtidsvarende aktivitet
  • Har et lavt stofskifte
  • Ser tyk/buttet ud, men har ofte stor muskelmasse under fedtet af natur

Endomorfen er klassen “tykke” dreng eller pige. Det er den store sømand og matrone. Det er styrkeløfteren og dørmanden. Endomorfen er stor af natur, og har svært ved at smide fedtet. De har yderligere svært ved at være meget aktive pga. deres ekstra vægt. Det gør det ekstra hårdt for dem at bevæge sig. Som resulatet bevæger de sig mindre og bliver endnu tungere. Til gengæld har endomorfen aldrig skulle bekymre sig med undervægt eller mangel på styrke. Selv de endomorfer der ikke er så stærke, kan lyn hurtigt træne sig op til enorm styrke. Af de tre kropstyper har endomorfer det største potentiale til styrke og størrelse.

Kan du definere dig selv som en endomorf? Hvis du kan og har et specifikt træningsmål, så skriv og spørg hvordan du mest effektivt kan gøre det.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”