vaegttabStrandklar på 10 uger, flad mave på 4 uger og så videre. Ugebladene er altid parate med en hurtig løsning på vægtproblemet. Virkeligheden er dog, at der er grænser for hvor hurtigt du kan tabe dig. Hvis du skal have flad mave om fire uger, så skal du allerede nu være ret tæt på at have flad mave. Men selvølgelig er der nogle vægttabsmetoder, der giver hurtigere resultater end andre. Ingen af de metoder der findes fungerer som mirakler. Men det at tabe sig hurtigt kan virke som et mirakel. Men hvordan fungerer det hele under sådan en kur hvor du gerne vil have kiloene til at rasle af i rekordfart?

Hvorfor tabe sig hurtigt?

Hurtigt kan betyde flere ting. Vil du tabe dig lynhurtigt, fordi du skal noget om to uger, mens vægten derefter ikke er helt så vigtig, så skal du gå anderledes til værks, end hvis du bare gerne vil have din nye slanke livsstil skudt i gang med nogle resultater der er til at tage og føle på.

Det helt hurtige vægttab kan for eksempel være hvis du skal passe en kjole, der er en lille smule for stram om to uger. Eller måske skal du tabe 5 kg. på en uge, så ud kan komme ned i den rigtige vægtklasse i en sport.

Men hurtigt vægttab kan også være meget motiverende, og derfor kan det være en meget god måde at starte et vægttab på. Bare pas på ikke at miste motivationen når vægttabet begynder at gå lidt langsommere.

I bund og grund er det sjældent en særlig god idé at gå efter det hurtige vægttab, hvis du er ude efter et varigt vægttab. Gør det kun, hvis du absolut har brug for hurtige resultater, for at føle dig motiveret og husk at det ikke bliver ved med at gå lige så hurtigt.

Hurtigt vægttab

Du kan formentlig tabe dig meget hurtigere end du tror. Du skal bare være klar over, at det lynhurtige vægttab du oplever i de første par uger ikke er permanent. Vejer du 60 kg er et fornuftigt bud, at du i løbet af 7 dage kan lave et hurtigt vægttab på omkring 3-5 kg. Det er simpelt, og så længe du ikke skal være på kur længere end en til to uger, er det til at overkomme at kosten er begrænset.

En af de nemmeste metoder er at undgå kulhydrater. Så vil du tabe dig rigtig meget i starten. Det skyldes at kulhydrater binder væske i kroppen. Med andre ord taber du altså en masse væske, der gør at du kommer til at veje meget mindre og se lidt slankere ud. Men det er altså ikke 5 kg. fedt du har tabt. Det er måske et kg. fedt, og 4 kg. væske. Væsketabet fortsætter ikke efter den første uge, og du vil derfor opleve at vægttabet hurtigt bliver noget mindre per uge. Så snart du begynder at indtage flere kulhydrater igen, vil kroppen igen lagre væske som tidligere. Det er altså en strategi, der er bedst egnet til kortvarigt vægttab.

Nogle fungerer rigtig godt på en diæt med meget få kulhydrater, men for mange andre er det meget hårdt at holde sig helt fra den slags. Det bliver også lidt sværere at få tilstrækkeligt med vitaminer og andre næringsstoffer, fordi frugt indeholder en del kulhydrater.

Jo mere du vejer, jo længere vil dit vægttab naturligvis tage. Derfor er det altid fornuftigt at udarbejde en plan, så du har nogle mål at gå efter. En plan kan indeholde flere led, hvor motion, diæter med få kalorier og slankepiller indgår. Dog skal du passe på med slankepiller og kun vælge dem, som er klinisk dokumenteret eller har Sundhedsstyrelsens godkendelse.

Hvor meget mad på kur?

Hvis du virkelig vil se et hurtigt vægttab, skal du spise så lidt som muligt samtidig med at du overholder et par retningslinjer.

Du skal sørge for at få nok protein. Ellers mister du alt for meget muskelmasse, hvilket vil være en meget dårlig idé på det lange løb. Det vil sige minimum 1 g protein per kg kropsvægt. Vejer du 60 kg, kan du i løbet af en dag nøjes med 60 g protein. Det er meget ekstremt, og bestemt ikke sundt at tabe sig så hurtigt på den måde, men det er en vej at gå, og det virker (kortvarrigt). 60 g protein svarer til 300 g kylling.

En anden ting du skal være opmærksom på, er at du skal sprede dine proteiner ud over dagen. Ikke spis 300 g kylling til morgen, men spred energiindtaget. Det er trods alt en lidt sundere måde at tabe sig på.

Derudover bør du tage et tilskud af vitaminer og mineraler. Hvis du vælger denne helt ekstreme kur skal du forvente at have det meget svært, og det vil næsten være umuligt at træne imens.

En lidt mindre ekstrem, men dog stadig temmelig ekstrem er en såkaldt PSMF-diæt (protein sparing modified fast). For at sikre at kroppen holder fast i mest mulig muskelmasse under det hurtige vægttab skal du sørge for at få nok cirka to gram protein per kg kropsvægt. Det vil sige cirka dobbelt så meget som den helt ekstreme udgave. Samtidig skal du sørge for at træne musklerne med tung vægttræning 2-3 gange om ugen. Få gentagelser med høj vægt giver musklerne nok stimulans til at kroppen ikke nedbryder dem i stedet for fedtet, men ikke nok til at tømme energilagrene i musklerne helt.

Udover de 2 gram protein pr. kg. kropsvægt er det også vigtigt at få nogle grøntsager, især hvis du har tænkt dig at blive på den stramme diæt i mere end et par uger. Hold dig fra gulerødder, kartofler og andre grøntsager med meget stivelse.

Du kan leve relativt komfortabelt i et godt stykke tid på omkring 1000 kalorier om dagen, og det vil føre til et ret stort vægttab hos de fleste. Du skal dog regne med at være sulten det meste af tiden i et godt stykke tid.

Efter at have tabt sig hurtigt

Når du har “gennemført” dit event, begynder du selvfølgelig at spise normalt igen. Det betyder at alt det væske du har tabt, kommer lynhurtigt tilbage. Men bare rolig, det er kun væske og ikke fedt. Så vil man tabe sig hurtigt, skal man også være opmærksom på at man efterfølgende vil tage hurtigt på igen, men ikke fedt. Ikke lige med det samme i hvert fald. Hvis dit hurtige vægttab er begyndelsen på et større vægttab, så husk, at dine gamle vaner gjorde dig fed, og det vil de også gøre igen, hvis du ikke ændrer dem.

Du kan læse om fire motivationstips til vægttab her.