Sommeren er over os, og for de fleste betyder det ferietid, hvor rejseplanerne skal føres ud i livet. Desværre betyder netop ferie og rejser for mange også et kedeligt afbræk i træningen.

Sådan behøver det nu ikke at være, for i dag findes der flere muligheder for at vedligeholde formen end nogensinde tidligere, mens du er på ferie.

Er du indstillet på, at det, du så hårdt har arbejdet for at opnå gennem de sure vintermåneder, skal vedligeholdes i ferien, følger der her en række gode råd, som kan være en hjælp undervejs.

1. Pas på maden i flyet
Vælger du den traditionelle charterferie. Så husk, hvad begrebet charter populært står for. Mange passagerer på meget lidt plads. Med tanke på den sparsomme siddeplads, som de fleste flyselskaber i dag tilbyder deres rejsende, er der ikke meget logik i sammensætningen af en flymenu. Hvis du flyver regelmæssigt og samtidigt indtager de såkaldte måltider, varer det ikke længe, før du skal bruge to sæder for at kunne sidde komfortabelt undervejs. Et måltid i de fleste fly kan få en Mc´Donalds menu til at virke kaloriefattig. Først den obligatoriske pose peanuts, derefter hvidt “brød” og en slatten substans af kød og dåsekartofler indhyldet i fedtlage. Og altid ledsaget af en kaloriebombe til dessert plus et stykke chokolade. At spise sundt ombord i et fly er praktisk talt umuligt, hvis man ikke tager sine forhåndsregler. Men der findes alternative løsninger. I dag har de fleste flyselskaber åbnet op for muligheden for at forudbestille en særmenu inden afrejsen. Der er mulighed for at bestille en vegetarmenu, diabetikermad, kosher eller andet. Har du ikke fået forudbestilt alternativ mad, er den bedste løsning selv at medbringe noget, du kan supplere flymaden med såsom groft knækbrød, riskager og frugt.

2. Tænk dig om i lufthavnen
En af ulemperne ved at flyve er, at man skal tilbringe lang tid i en lufthavn og ofte længere end man havde forventet. De fleste lufthavne byder på masser af muligheder for at falde i. Hvornår er det lettest at “synde”? Når man keder sig. Er der noget mere kedeligt end at vente i en lufthavn? Og udbuddet består som regel af papsandwich, pizza, is, slik og den altid tilstedeværende burgerbar. Og selvom det som regel kan lade sig gøre at finde lidt sundere alternativer, er det svært at opretholde selvdiciplinen, når man er omgivet at lokkende dufte. Er ventetiden lang, og det kniber med at leve op til de gode fortsætter, så prøv først at spise de sunde alternativer og vent mindst en halv time med at kaste dig over de andre usunde tilbud. Oftest har lysten aftaget på det tidspunkt.

3. Sådan træner du på ferien
Har du besluttet dig for, at du i videst mulige omfang vil forsøge at passe træningen, mens du er på ferie, har det aldrig været lettere. De fleste hoteller kan i dag tilbyde motionsfaciliteter. Men bliv ikke skuffet, hvis det, der var beskrevet som fitnesscenter i den flotte og farvestrålende brochure ved ankomsten viser sig at indeholde en ribbe, en cykel af ubestemmelig dato og et endnu ældre solarium. Det er desværre ikke alle hoteller, der har fået opdateret deres “fitnesscentre”. Men går turen til USA eller en europæisk storby, vil du opdage, at mange hoteller har fitnesscentre helt på højde med det, du træner i til hverdag. Men er du havnet på et hotel, hvor selv det varme vand er en mangelvarer, behøver du nok ikke ulejlige dig med at spørge efter motionsrummet. Så er det ud i byen og finde det nærmeste lokale gym.

Fordelen ved at besøge de lokale centre er, at der som regel altid følger masser af oplevelser med. Det er en glimrende mulighed for at komme i snak med de lokale og få at vide, hvordan man undgår de værste turistfælder. Og få anvist gode lokale restauranter og strande, som ikke er for overrendte og uden anmasende souvenirsælgere. Spørg efter adressen på det lokale gym i hotellets reception eller lån telefonbogen. Er der mere end et gym i området, så prøv dig frem.

4. Sightseeing til fods
En af de bedste måder at opleve en ny by er til fods. Spørg efter et kort i receptionen, vælg de ting, du vil se og planlæg en rute, hvor du får gået nogle kilometer. På den måde får du givet forbrændingen et spark i den rigtige retning, samtidigt med at du får oplevet byen på en sjovere facon end fra en bil eller bus. Du har større mulighed for at falde over lokale scenerier, der ikke nødvendigvis er opført i rejseguiden. Husk at spørge, om der er steder, hvor man som turist gør klogest i ikke at færdes på egen hånd.

5. Brug din fantasi
Er du havnet i en sommerby uden træningsmuligheder, prøv en tidlig løbetur i strandkanten. Det er en perfekt måde at starte dagen på. Husk blot det er væsenligt hårdere at løbe i sand, så lad være med at planlægge den samme distance, som du løber hjemme i parken. Er du ikke til løb, så prøv alternativt en powerwalk langs havnepromenaden. Men prøv så vidt muligt at lægge den tidligt om morgenen eller når mørket falder på. Det kommer bag på de fleste, hvor meget mere fysisk krævende det er at løbe eller powerwalke i en højere temperatur end man er vant til. Har dit hotel en swimmingpool, så benyt dig af den. Også selvom du normalt ikke er den store svømmeentutiast. Du vil blive overrasket over, hvor meget længere du kan svømme efter blot en uge. Vælger du i stedet at svømme i havet, så husk den gamle klassiker med at svømme langs stranden. Og gerne på en dybde hvor du kan bunde. Du kan også sagtens træne i en kortere periode med kroppens egen vægt som eneste belastning. Lav armbøjninger, sit-ups, lunges med to strandtasker i hånden, isometiske presseøvelser i dørkammen og dips på sengekanten. Det er kun din egen fantasi, der sætter grænsen. Du kan også vælge at tage en aktiv feriedag, lej f.eks. en mountainbike og kør ud i naturen. Det giver nogle anderledes oplevelser end dem, man oplever fra sædet i en turistbus. Men husk på at de fleste områder i syden er væsentligt mere kupererede end vi er vant til hjemmefra, så pas på med at overvurdere dine kræfter, når du planlægger dagens rute.

6. Gå på restaurant med omtanke
Ferie er en oplagt chance for at slippe for selv at lave mad og i stedet spise ude. Hvis du til daglig er opmærksom på, hvad du spiser, kan 14 dages intensive restaurationsbesøg hurtigt betyde, at det ikke kun er baggagen, der vejer for meget, når du skal hjem. Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal forsage alt det sjove. Du kan sagtens spise ude og holde formen, hvis du tager dine forbehold. Morgenbuffetén på de fleste hoteller byder på masser af muligheder for at spise fornuftigt. Du behøver ikke svælge i bacon og pølser, blot fordi det er der. Vælg müsli med frugt og skummetmælk fremfor yoghurt, grovbrød istedet for croissanter, omelet eller hårdkogte æg og skinke fremfor røræg, pølser og bacon. Til frokost og middag – vælg grillet fisk og magert kød, samt undgå dressing på de geniale salater, de fleste steder i syden kan byde på. Undgå retter, der hedder noget med au gratin, deep fried, braissere og sauté. Det betyder som regel i fri oversættelse ekstra fede og kalorierige.

7. Drik masser af vand
Er du et sted, hvor der er varmere end du er vant til, så husk at drikke masser af vand og begynd gerne i flyet. For du bliver let dehydreret med den lave luftfugtighed, der er i kabinen. 2-3 liter om dagen bør du drikke, og her er kun tale om vand. Du kan sagtens drikke andet derudover.

Bonus tips

  • Vælger du at træne på et lokalt gym – husk at checke prisen. Et ugekort er ofte en bedre investering end at betale pr gang. Check gerne flere forskellige steder før du tegner ugekort. De er trist at ærgre sig på ferien
  • Pak løbesko og evt. et sjippetov med i kufferten. Det fylder ikke meget og med de to remedier, kan du altid lave lidt.’
  • Bestil din mad (f.eks. vegetarmad), når du bestiller flybilletten.
  • Tager du en løbe- eller gåtur, så husk hotellets adresse og penge til at ringe for, hvis du farer vild.
  • Vælger du et hotel med fitnesscenter,så spørg rejsebureauet, hvad der findes.
  • Papir er taknemmeligt og et brochurefoto ligner ikke nødvendigvis virkeligheden.
  • Drik masser af vand og køb det på flaske. Hvis du tapper direkte fra hanen, opnår du måske at komme slankere hjem, men risikoen for at du kommer hjem før tid er i høj grad også tilstede.