træn på ferieSommeren er ved at være over os og for de fleste er det den tid på året, hvor ferien skal holdes og rejseplanerne føres ud i livet. Men netop ferie og rejser betyder også for mange et kedeligt afbræk i træningen.

Det behøver nu ikke at være tilfældet, for i dag findes der flere muligheder for at vedlige holde formen – også mens du er på ferie.

 

Hold en aktiv ferie 

Den bedste måde er selvfølgelig at vælge en aktiv ferieform. Her er der masser af spændende tilbud, som kan tilpasses helt efter behov, mod og eventyrlyst. Det vrimler ligefrem med aktive tilbud.

Vandreture er mere populært end nogensinde og findes i en form, som kan tilpasses den enkeltes økonomiske formåen. Turen behøver ikke nødvendigvis at gå igennem en tropisk regnskovsjungle eller til Himalayas bjerge. Det kan gøres nemt og billigt med en tur over Øresundsbroen til Sverige, hvor naturen byder på masser af storslåede oplevelser, samt rige muligheder for at sejle i kajak eller kano.

Er du endnu mere eventyrlysten, vil blot et enkelt kig i dagens aviser byde på masser af tilbud som f.eks. at opleve Grønland fra en hundeslæde, Island på en snescooter, Safari i Afrika, cykeltur i Alperne, undervandseventyr i Rødehavet eller hvad med hajdykning i Australien? Det er kun pengepungen og dit mod på eventyr, der sætter begrænsningerne.

 

Den traditionelle ferie kan også kombineres med trænning

Vælger du en mere traditionel form for ferie, så fortvivl dog ikke. I dag byder de fleste steder i verden på masser af muligheder, hvis blot du på forhånd er indstillet på at gøre noget for at holde formen ferien igennem. En ferierejse betyder ikke nødvendigvis, at formen forsvinder, det kræver blot lidt ekstra omtanke at holde den vedlige.

Er du indstillet på, at det, du så hårdt har arbejdet for at opnå gennem de sure vintermåneder, skal vedligeholdes også i ferien, følger der her en række gode råd, som kan være en hjælp undervejs.

 

Pas på maden i flyet

Med øje for den sparsomme siddeplads, som de fleste flyselskaber i dag tilbyder deres rejsende, er der ikke meget logik i sammensætningen af en flymenu. Hvis du flyver regelmæssigt og samtidigt indtager de såkaldte måltider, varer det ikke længe, før du skal bruge to sæder for at kunne sidde komfortabelt undervejs.

Et måltid i de fleste fly kan få et McDonaldsbesøg til at virke som et slankemåltid. Først den obligatoriske pose peanuts, hvidt “brød”, en slatten substans, de kalder kød, og dåsekartofler indhyldet i fedtlage – det hele altid ledsaget af en kaloriebombe til dessert plus et stykke chokolade.

At spise sundt ombord i et fly er praktisk talt umuligt, hvis man ikke tager sine forhåndsregler. Men der findes alternative løsninger. I dag har de fleste flyselskaber åbnet op for muligheden for at forudbestille en særmenu inden afrejsen. Der er mulighed for at bestille en vegetarmenu, diabetikermad, kosher eller andet.

Og tro mig – stort set alle alternative tilbud er langt mere ernæringsrigtigt sammensat, end det flyselskaberne ellers serverer. Har du ikke fået forudbestilt alternativ mad, er den bedste løsning selv at medbringe noget, du kan supplere flymaden med såsom groft knækbrød, riskager og frugt.

 

Fristelserne starter i lufthavnen

En af ulemperne ved at flyve er, at man som regel skal tilbringe en rum tid i en lufthavn. Og de fleste lufthavne byder på masser af muligheder for at falde i. Hvornår er det lettest at “synde”? – når man keder sig. Og er der noget mere kedeligt end at vente i en lufthavn?

Madudbuddet i de fleste lufthavne består som regel af papsandwich, pizza, is, slik og den altid tilstedeværende burgerbar. Og selvom det som regel kan lade sig gøre at finde lidt sundere alternativer, er det svært at opretholde selvdiciplinen, når man er omgivet at lokkende dufte.

Hvis ventetiden er lang, og det kniber med at leve op til de gode fortsætter, så prøv først at spise de sunde alternativer og vent mindst en halv time med at kaste dig over de andre usunde tilbud. Oftest har lysten til søde sager aftaget på det tidspunkt, men hvis det ikke er tilfældet, så prøv om du kan begrænse det til kun den halve mængde af det, du oprindelig havde tænkt.

 

Sådan træner du på ferien

Har du besluttet dig for, at du i videst mulige omfang vil forsøge at passe træningen, mens du er på ferie, så har det aldrig været lettere. De fleste hoteller kan i dag tilbyde motionsfaciliteter. Men bliv ikke skuffet, hvis det, der var beskrevet som fitnesscenter i den flotte og farvestrålende brochure fra rejsebureauet, ved ankomsten viser sig at indeholde en ribbe, en cykel af ældre dato og et solarium.

Det er desværre ikke alle hoteller, der har fået opdateret deres “fitnesscentre”. Men går turen til USA eller en europæisk storby, vil du opdage, at mange hoteller i dag har fitnesscentre helt på højde med de bedste kommercielle centre herhjemme.

 

 

Spørg efter adressen på det lokale gym

Er du først havnet på et hotel, hvor selv det varme vand er en mangelvarer, så er der nok heller ingen grund til at spørge efter motionsrummet. Så er næste logiske skridt at finde det nærmeste lokale gym.

Personligt har jeg haft nogle af mine sjoveste og mest inspirerende træningstimer under temmeligt utraditionelle forhold. På Barbados havde gym’et bambustag,  og vægtstængerne var lavet af rustne vognaksler med fælge påsat i hver side. Udsigten var direkte til havet, og aircondition var der ikke brug for, eftersom der ikke var nogle vægge kun en svalende havbrise.

I Los Angeles fik jeg et historisk tilbageblik, engang jeg trænede i det legendariske Vince Gym i North Hollywood. Her havde den eksentriske indehaver, Vince Gironda, håndbygget sine egne prototyper på stort set alt, hvad der i dag er standardudstyr i et vægttræningsrum. Det historiske bestod i, at Vince havde fået sit udstyr fremstillet i begyndelsen af 60´erne. På væggene hang billeder af Hollywood-legender, som den selvsamme Vince havde hjulpet i form.

At vægttræning holder én i fuld vigør langt op i alderen viste Vince Gironda, da han, der på daværende tidspunkt var langt oppe i halvfjerdserne, let og ubesværet gik ned i en split. Til de mere kuriøse detaljer ved stedet hørte også, at der ikke måtte spilles musik og at kvinder naturligvis ikke havde adgang.

I London medførte et workout i et skummelt lokalt kældergym nogle ret sjove oplevelser. For netop den morgen trænede stort set samtlige dørmænd fra byens hotteste natklubber, så resten af ugen undgik jeg kø og fik total VIP-behandling.

Ved at benytte lejligheden til at besøge et lokalt gym, følger der er masser af oplevelser med. Det er også en glimrende mulighed for at komme i snak med de lokale. Og det har den fordel, at du kan få at vide, hvordan du undgår de værste turistfælder. Jeg har ofte fået anvist gode lokale restauranter af de indfødte, ligesom jeg er blevet orienteret om strande, som ikke var for overrendte og uden anmasende souvenirsælgere.

Spørg efter adressen på det lokale gym i receptionen på hotellet eller bed om at låne telefonbogen. Er der mere end et gym i området, så prøv dig frem.

 

Oplev dit rejsemål til fods

En af de bedste måder at opleve en ny by er til fods. Spørg efter et kort i receptionen og vælg de ting, du vil se og planlæg en rute, hvor du får gået nogle raske ture. På den måde får du givet forbrændingen et spark i den rigtige retning, samtidigt med at du får oplevet byen på en sjovere facon end fra en bil eller bus.

På denne måde har du også større mulighed for at falde over lokale scenerier, der ikke nødvendigvis er opført i rejseguiden. Husk at spørge i receptionen, om der er steder, hvor man som turist gør klogest i ikke at færdes på egen hånd.

Går ferien syd på og er du havnet i en sommerby uden træningsmuligheder, prøv en tidlig løbetur i strandkanten. Det er en perfekt måde at starte dagen på. Husk blot at det er væsenligt hårdere at løbe i sand, så lad være med at planlægge den samme distance, som du løber hjemme i parken.

 

Brug fantasien

Er du havnet et sted, hvor der absolut ikke findes noget, der ligner et gym, så fortvivl ikke. Du kan sagtens træne i en kortere periode med kroppens egen vægt som eneste belastning. Lav armbøjninger, sit-ups, lunges med to strandtasker i hånden, isometiske presseøvelser i dørkammen og dips på sengekanten. Det er kun din egen fantasi, der sætter grænsen.

Du kan også vælge at tage en aktiv feriedag, lej f.eks. en mountain bike og kør ud i naturen. Det giver nogle anderledes oplevelser end dem, man oplever fra sædet i en turistbus. Men husk på at de fleste områder i syden er væsentligt mere kupererede end vi er vant til hjemmefra, så pas på med at overvurdere dine kræfter, når du planlægger dagens rute.

 

Når du spiser ude

Ferie betyder for de fleste også en kærkommen chance for at slippe for selv at lave mad og i stedet spise ude. Men hvis du til daglig er opmærksom på, hvad du spiser, kan 14 dages intensive restaurationsbesøg hurtigt betyde, at det ikke kun er baggagen, der vejer for meget, når du skal hjem. Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal forsage alt det sjove. Du kan sagtens spise ude og holde formen, hvis du tager dine forbehold.

De fleste hotellers morgenbuffet byder på flere muligheder for at spise fornuftigt. Du behøver ikke svælge i bacon og pølser, blot fordi det står der. Vælg müsli med frugt og skummetmælk fremfor  yoghurt, grovbrød istedet for croissanter, hårdkogte æg og skinke fremfor røræg, pølser og bacon. Til frokost og middag – vælg grillet fisk og magert kød, samt undgå dressing på de geniale salater, de fleste steder i syden kan byde på.

Undgå retter, der hedder noget med au gratin, deep fried, braissere og sauté. Det betyder som regel i fri oversættelse ekstra fede og kalorierige.

 

Drik masser af vand

Er du et sted, hvor der er varmere end du er vant til, så husk at drikke masser af vand og begynd gerne i flyet. For du bliver let dehydreret med den lave luftfugtighed, der er i kabinen. 2-3 liter om dagen bør du drikke, og her taler jeg om vand. Du kan sagtens drikke andet derudover.

 

Hvis du ikke får trænet

Så tag det helt roligt, kroppen har også brug for at hvile ind imellem. Det hedder jo ferie, så hvis der ikke er mulighed for at træne, så slap af og nyd den naturlige pause, du kan tilbyde din krop. Bare husk at gå i gang igen, lige så snart du kommer hjem.

 

Tips til din aktive ferie 

  1. 1. Vælger du at træne på et lokalt gym – husk at checke prisen. Et ugekort er ofte en bedre investering end at betale pr. gang.
  2. 2. Pak løbesko og evt. et sjippetov med i kufferten. Det fylder ikke meget og med de to remedier, kan du altid lave lidt.
  3. 3. Bestil din mad (f.eks. vegetarmad), når du bestiller flybilletten.
  4. 4. Tager du en løbe- eller gåtur, så husk hotellets adresse og penge til at ringe for, hvis du farer vild. (Tro mig, det er sket før!)
  5. 5. Vælger du et hotel med fitnesscenter, så spørg rejsebureauet, hvad der findes. Et brochurefoto ligner ikke nødvendigvis virkeligheden.
  6. 6. Drik masser af vand og køb det på  flaske. Hvis du tapper direkte fra hanen, opnår du måske at komme slankere hjem, men risikoen for at du kommer hjem før tid er i høj grad også tilstede.
  7. 7. Har du brug for inspiration til din træning I ferien, prøv at tjekke dette program